Uppdaterad 24 oktober 2022
Skriv ut

Många samlades till manifestation mot kriget i Ukraina

På torsdagskvällen anordnade kommunen en manifestation på Kungsängens torg mot kriget i Ukraina. Många Upplands-Brobor valde att sluta upp och gemensamt stå upp för fred och demokrati.

Foto folkmassa på torg. Ukrainas flagga i bakgrunden.

Torget i Kungsängen lystes upp av marschaller och den ukrainska flaggan hängde som en fond på platån som fungerade som kvällens scen. Redan innan utsatt tid fylldes torget av människor som slöt upp för att manifestera mot Rysslands krig i Ukraina.

Samtliga politiker i kommunfullmäktige stod bakom torsdagens manifestation och kommunfullmäktiges ordförande Anders Åkerlind inledde med ett tal.

– Jag föddes under brinnande världskrig. Jag trodde inte att jag skulle behöva uppleva detta. Det är förskräckligt att ett land startar krig mot ett annat land i Europa 2022. Vi samlas här för att manifestera emot den ryska invasionen av Ukraina, mot Putin, sa Anders Åkerlind.

Därefter gick ordet över till Catherine Nordqvist, kyrkoherde i Bro församling.

– Vi står här i gemenskap med Ukraina. Detta är en humanitär katastrof, ett krig mot hela mänskligheten. Det måste få ett slut. Det goda måste segra, sa hon.

Hennes kollega, Paul Westerlund, kyrkoherde i Kungsängen-Västra Ryds församling tog vid:

–Vi har sett bilder på kvinnor, på barn med små ryggsäckar, som lämnar sitt land. Män och pojkar som stannar kvar för att strida. Men vi har också sett människor på andra sidan den ukrainska gränsen, som tar emot flyktingar med varma filtar, dryck, mat och bussar. Det ger hopp, sa han.

Kvällen avrundades med att kommunfullmäktiges ordförande Anders Åkerlind bad alla som samlats på torget om en tyst minut för krigets offer och för en önskan om fred.

Är du nöjd med informationen på sidan?