Möt UBG:s nya rektor!
Han kom in i skolvärlden av en slump och kände direkt att han hittat hem. Drivkraften är att skapa samhörighet och att ge elever rätt förutsättningar för att lyckas med sina studier. Upplands-Brogymnasiets nya rektor tror mer på utveckling än förvaltning och gillar kreativitet.
- Jag är entreprenör i grunden men känner mig som mest hemma i skolmiljön. Det är fantastiskt roligt att arbeta med människors utveckling, säger Robert Vaardahl som tycker att fiske är den ultimata avkopplingen i tät konkurrens av att stå på scen.
Robert berättar att han började inom VVS-branschen och utbildade sig sedan till VVS-ingenjör. När byggkraschen kom i början av 90-talet fick han ett lärarvikariat av en slump.
- - Jag kände mig hemma i skolans värld från dag ett och blev kvar. Rätt som det var hade jag bytt bana och läste på lärarhögskolan för att bli VVS-lärare. Jag kände en enorm trygghet i yrket och sedan dess har jag jobbat som lärare och rektor.
Senast kommer Robert från rektorstjänster på Bergstrands Utbildningar och Thorildsplans gymnasium. Han ser fram mot att lära känna verksamheten, eleverna och personalen på UBG.
- - Det bästa med att vara rektor är att ingen dag är den andra lik. Man vet inte vilken riktning saker tar och det tycker jag är en tjusning. Jag känner mig väldigt lojal mot mitt uppdrag och hoppas kunna bidra på ett bra sätt med mina olika erfarenheter till god skolutveckling.
På sin lediga tid spelar Robert i två olika coverband som har både rock, pop och disco på repertoaren.
- - Jag spelar gitarr och är en riktig musiknörd som lyssnat mycket på allt från reggae till hårdrock. Min farfar kunde spela en massa olika instrument så jag tror intresset kommer därifrån, berättar Robert och avslöjar att han till och med har en tatuering i form av ett skivomslag från favoritgruppen Thin Lizzy.
Men allra mest avkopplad är han i skärgården i sällskap av ett fiskespö på jakt efter drömgäddan.
- - Det är som att hjärnan får total vila när man fiskar, samtidigt som man har ett mål. Jag är en hyfsat meriterad sportfiskare och har faktiskt ett SM-guld på hyllan.
Robert beskriver sig själv som engagerad, humoristisk och tillitsfull.
- - Jag vill skapa ett pedagogiskt hållbart arbetsklimat med engagemang och delaktighet och en sund skolkultur för elever och all personal. Upplands-Brogymnasiet ska vara en trygg plats för alla, avslutar han.
Vi på kontaktcenter finns här för dig!
- Fråga oss
- Felanmälan
- kommun@upplands-bro.se
- 08-581 690 00 Stängt
- Chatta med oss
- Videosamtal - öppet vardagar kl 10-11
Är du nöjd med informationen på sidan?