Uppdaterad 24 oktober 2022
Skriv ut

Möt fler av pandemins hjältar

Torsdagen den 27 januari är det hemtjänstens dag i Sverige. En dag då den viktiga hemtjänsten uppmärksammas på olika vis runt om i landet. Vad kan vara bättre än att presentera några av de hjältar som arbetar inom hemtjänsten i Upplands-Bro kommun?

Kille i skyddsutrustning

Hawkar arbetar inom hemtjänsten i Upplands-Bro kommun.

Hemtjänsten finns till för personer som behöver hjälp och stöd i hemmet. Det kan vara på grund av funktionsnedsättning, tillfällig skada, sjukdom eller annan nedsättning som gör att behovet finns. Stöttningen kan handla om allt från att få matleveranser till att få hjälp med personlig hygien, städning och annan personlig omsorg.

Under pandemiåren har hemtjänsten, såväl de som tar emot stöd som medarbetarna, kommit att påverkas mycket. Då mycket av arbetet sker nära den som önskar stöd, har skyddsutrustning och en mycket god handhygien varit en självklarhet för medarbetarna inom hemtjänsten. För alla i samhället har avståndshållande

Här kan du träffa några av dessa hjältar, som dygnet runt, årets alla dagar, stöttar och hjälper dem som så behöver.

Hawkar (på bilden högre upp på sidan):

"Jag är intresserad av att jobba med människor och hjälpa dem på den bästa sätt ger eller fixa det som de behöver verkligen hjälp med. Det som vi som medmänniskor ger nu får vi tillbaka senare i livet. Alla människor är lika mycket värda."

Tjej i skyddsutrustning

Awat, en hjälte som värnar medmänsklighet.

Awat

"Jag gillar att jobba inom hemtjänsten eftersom det är ett mänskligt jobb och jag har växt enormt mycket som människa. Jag tror inte covid kommer påverka oss för vi är den bästa hemtjänsten med den bästa chefen som visar uppskattning och tar hand om oss. Tack även till alla mina kollegor för denna tuffa period."

Två personer i skyddsutrustning

Fia och Ulda, hjältar med lång erfarenhet.

Fia

"Jag jobbat inom hemtjänsten i Upplands-Bro kommun i 32 år och är fortfarande lika stolt och glad över mitt arbete och nöjd med min arbetsgivare som gett mig så fantastiska möjligheter att utvecklas inom mitt yrke."

Ulda (kundansvarig inom hemtjänsten, har tidigare arbetat som undersköterska)

"Trots att det kan vara stressigt är väldigt roligt och omväxlande yrke, man träffar olika människor och tar del av deras livsöden, man har möjlighet att lösa problem och känna att man gör nytta."

Tjej i skyddsutrustning

Christelle, en av hemtjänstens hjältar.

Christelle

"Jag uppskattar att arbeta i en glad och dynamisk miljö, där mina medarbetare och jag lyfter upp varandra och är konsekventa i vårt arbetssätt för att kunna göra så bra som möjligt.

Det var tufft i början av coronatiden, jag var rädd och stressad i början eftersom jag hade haft det själv men sen blev det lugnt."

Tjej i skyddsutrustning

Mirela, en av hjältarna som varje dag stöttar och hjälper.

Mirela

"Jag jobbar i hemtjänsten för att jag älskar att jobba med människor och att göra deras vardag lättare. Jag trivs mycket bra med och är uppskatta av mina kunder och jag vet att jag sprider glädje och trygghet. I början på Covid tiden jag var jätteorolig för mina kunder och jag tänkte hela tiden på vad jag kunde göra bättre för dem. Vi är den bästa hemtjänsten för att vi gör ett jättebra jobb, vi tar ansvar och vi är ett team."

Joanna

"Jag har älskat mitt jobb sedan första dagen. Detta jobb gav mig mycket kunskap som jag inte hade tidigare och jag är mycket tacksam för det. Jag jobbar inom hemtjänst för att jag är hjälpsam person och gillar att hjälp till och göra kundernas dag gladare. Det bästa med jobbet är våra kunder som är tacksamma över att vi finns för dem och vi medarbetare som är ett bra team som kan alltid lösa alla problem. Vi har kämpat med pandemin i två år och kommer kämpa vidare tills pandemi är över."

Korthårig tjej i skyddsutrustning

Claudine, en av pandemins hjältar, som värdesätter pratstunder.

Claudine

"Jag tycker om att jobba med människor och ge den hjälp man behöver. Jag valde att jobba på hemtjänsten eftersom jag vill jobba med människor. Inom hemtjänsten jag tycker särskilt mycket om att kunden alltid är i hela fokus. Det är inte bara den insats som är planerad jag gör, jag kan det extra han/hon behöver. Något jag märkt under de åtta år jag jobbat inom hemtjänsten är att mina kunder ofta behöver extra kärlek, någon som bryr sig, någon att prata med. Många av de vi träffar är så tacksamma om du är där och lyssnar och delar tankar med dem.

I början av corona, var det tufft både mentalt och psykiskt man var inte beredd på att det skulle ha gått för fort som det gjorde. Jag tyckte det var jättejobbigt att förlora många kunder en efter en vilket ledde till att jag som personal var väldigt känslig i början av pandemin. Jag hade ingen att berätta om mina känslor för eftersom varje kollegor du vänder till är mer rädd än du och just i början alla var oroliga så att jag valde att bearbeta efter mina känslor själv.

Att använda all skyddsutrustning var inte lätt i början, men nu har man tillräckligt med erfarenhet. Jag tror att vi i framtiden kommer att klara oss utan problem jag tycker att hemtjänsten i Upplands-bro är bra när det gäller ge våra kunder den tiden de behöver. Våra kunder ska alltid få den bästa möjliga hjälp som finns att få!"

Två pensionärer i skyddsutrustning

Siv och Rut, pensionärer som väljer att jobba som vikarier inom hemtjänsten.

Siv (pensionär som jobbar som vikarie)

"Det värmer mej inombords att kunna hjälpa våra sjuka brukare som inte längre klarar av sina dagliga behov längre utan hjälp, fler borde tänka om och fortsätta jobba med våra medmänniskor som behöver oss. Jag finner en glädje i att göra andra människor glada och nöjda med att göra en fin smörgås lägga upp maten snyggt."

Laila (skyddsombud, facklig företrädare för Kommunal)

"Även om jag inte har varit på plats under pandemin så kan jag berätta varför jag tycker om att jobba i hemtjänsten.

Det är ett fritt arbete under ansvar. Varje möte med människor ger så mycket tillbaka om man bara tar sig tiden att lyssna på dom. Dom berättar fantastiska och tragiska upplevelser från tider vi inte fått ta del av i verkliga livet och det är något som jag vårdar ömt. Man får så oerhört mycket uppskattning om man tar sig tiden att lyssna och utföra det lilla extra.❤"

Två tjejer i skyddsutrustning i ett rum

Gerda och Tina. Två stolta chefer som fått möjligheten att arbeta med alla fantastiska vardagshjältar som gör skillnad alla dygnets timmar, 365 dagar om året. Tack till alla fantastiska medarbetare!

Är du nöjd med informationen på sidan?