Uppdaterad 24 oktober 2022
Skriv ut

Möt några av pandemins hjältar

De utför ett oerhört viktigt arbete i det tysta. De går till jobbet vardag som helg, jobbar dygnets alla timmar, hjälper, stöttar, vårdar och erbjuder ett stort medmänskligt stöd. Möt några av medarbetarna inom äldreomsorgen.

Två av pandemins hjältar iklädda skyddsutrustning

Nieves Eliasson och Fiteh Tekie, två av pandemins hjältar.

På vård- och omsorgsboendet Kungsgården i centrala Kungsängen jobbar 30 medarbetare. Dessa hjältar finns på plats dygnet runt, året om, vardag som helg. Under de senaste två åren har arbetet kommit att påverkas på ett sätt som inget kunnat ana.

När covid-19 dök upp och pandemin var ett faktum kom just omsorgen om de äldsta och i många fall mest sköra personerna att tidigt sättas i fokus. Redan goda rutiner kring hygien och besök kom att ytterligare snävas in, uppdateras och uppmärksammas.

Här möter du några av de hjältar som dagligen hjälper och stöttar de äldsta i vår kommun.

Några av pandemins hjältar

Nieves Eliasson och Cecilia Johansson.

Nieves Eliasson, undersköterska på Kungsgården

"Vi jobbar väldigt mycket och möter många svåra situationer på arbetet. Även privatlivet påverkas, jag kan lova min dotter att vi ska åka skridskor, men sedan måste jag istället jobba eftersom sjukdom och karantän ibland kommer att påverka mina kollegor.

Jag är väldigt tacksam att vårt arbete uppskattas och uppmärksammas av ledningen. Utan det stödet skulle jag inte orka.”

Cecilia Johansson, jobbar som äldrepedagog, men har under pandemin valt att också arbeta på Kungsgården

”Jag vill bidra, vill dra mitt strå till stacken. Jag gör mitt bästa och vill verkligen hjälpa människor som behöver stöd och omsorg.”

Bild på Maria Papazian i skyddsutrustning

Maria Papazian.

Maria Papazian, undersköterska på Kungsgården

"I början av pandemin var jag själv rädd för covid-19. Det är tufft när många är sjuka, men jag tycker att det finns en fin och stark gemenskap här i arbetsgruppen."

Selfie på en av pandemins hjältar

Malin Labbé

Malin Labbé, enhetsledare för dagverksamheten på Kvistaberg.

Under sin lediga helg valde hon att hoppa in i verksamheten på Kungsgården.
"Det känns självklart att stötta både medarbetare och boende."

Kollage med flera av pademins hjältar

Fler av pandemins hjältar på Kungsgården. Till vänster: Elita Gebreuesus och Anna Vasques. Till höger: Fiteh Tekie. "Vi stöttar, kämpar och hjälper varandra", säger hon.

Selfie av Mirjam Brocknäs, chef för Kungsgården i skyddsutrustning

Mirjam Brocknäs, chef för Kungsgården.

Mirjam Brocknäs, chef för Kungsgården och förebyggande enheten för äldre

”Jag är så stolt och tacksam över det arbete alla medarbetare i Uppland-Bro gör, alla som bidrar lite utöver det vanliga och gör så mycket mer än sitt vanliga arbete. Och inte bara i Upplands-Bro, alla undersköterskor i hela Sverige som gör vardagen bättre för de äldre i samhället. Jag vill också poängtera att vi är oerhört noggranna kring testning och symptomfrihet. Det är väldigt viktigt för att säkerställa att medarbetarna är friska och smittfria.

Jag vill också rikta ett tack för den förståelse anhöriga visar. Vi är tacksamma för det stöd som gör att vi kan fokusera på att ge våra äldre ett bra liv och att åldras med värdighet.

Jag vill också skicka en uppmaning till alla. Jag vill be er tänka på alla de barn som påverkas av pandemin genom att föräldrar behöver arbeta på ett helt annat sätt än tidigare. Vi får inte glömma bort den uppoffring dessa barn gör, de lånar ut sin förälder till samhället, vilket vi bör visa stor tacksamhet för.”

Fler hjältar

Nästa vecka träffar du medarbetare inom andra verksamheter som berättar hur pandemin kommit att påverka deras vardagliga arbete.

Är du nöjd med informationen på sidan?