Uppdaterad 24 oktober 2022
Skriv ut

Kontaktcenter i Upplands-Bro kommun – topp-tio i Sverige

Kontaktcenter i Upplands-Bro kommun klättrar fem placeringar i Kommunens Kvalitet i Korthet, KKIK, och är nu topp-tio i Sverige. Kontaktcenter svarar i mycket hög grad på de frågor som inkommer, utan att behöva koppla samtal vidare till annan handläggare.

Personer från kontaktcenter i deras lokaler

Från vänster: Rawd Abdul Satar Al-Nuyami, Magnus Lindqvist, Camilla Jägerfjäll, Sandra Leskinen, Birgitta Lilja och Pernilla Lafis.

– Vi är extra glada för det här resultatet då det är ett av våra mål med att vara ”en väg in”, säger Sandra Leskinen, Kontaktcenterchef. Årets KKiK-resultat är effekten av ett medvetet arbete och ett genuint intresse och en vilja att underlätta för våra invånare. Jag är otroligt stolt över mina medarbetare och det arbete vi utför varje dag.

Kontaktcenter ger också enligt undersökningen tydliga svar och relevant information. Dessutom visar Kontaktcenter i mycket hög grad intresse och engagemang för den inringande och svarar med både servicetänkande och professionalism. 81 procent av alla ärenden handläggs direkt i Kontaktcenter.

Däremot får Kontaktcenter ganska lågt resultat för svarstider. Enligt Sandra Leskinen beror det på att tiden börjar mätas från att första signalen går fram. I Upplands-Bro har Kontaktcenter ett långt menyval, vilket är ett medvetet val.

– Det säkerställer att den som ringer in, i så hög grad som möjligt, får prata med rätt person från början. Vi ser ju i resultatet att det fungerar, vi svarar i hög grad på frågan direkt, med tydlighet och relevans, säger Sandra Leskinen. Vi mäter själva svarstiden, från att den som ringer in gjort sitt menyval. Snittssvarstiden i år är 35 sekunder, det är vi väldigt nöjda med.

Upplands-Bro hamnar på plats 9 av 74 kommuner i årets KKIK-mätning.

Är du nöjd med informationen på sidan?