Ökat antal av åldringsbrott via telefon – var vaksam
Upplands-Bro kommun och lokalpolisen i Järfälla/Upplands-Bro går nu ut med en uppmaning till äldre att vara vaksamma vid telefonsamtal från personer som uppger sig vara från bank, telekomföretag eller annan samhällsviktig aktör.
Polisen har under hösten fått in ett flertal anmälningar gällande åldringsbrott.
Tillvägagångssättet har varit likadant alla gånger. Den som blir uppringd får veta att den har ett inkassokrav, en felaktigt utfärdad faktura eller något annat som behöver justeras med pengar. Därefter ber den som ringer att den som svarar ska använda sitt Bank-ID. Då får bedragaren tillgång till den uppringdes bankkonto.
Ett annat tillvägagångssätt är att den som blir uppringd ombeds att lämna över bankkort och kod till en person som kort efter samtalet kommer till bostaden. Därefter görs tre snabba bankomatuttag, om totalt 15 000 kronor.
Ta för vana att anteckna vad personen säger, be därefter att få ringa upp och avsluta sedan samtalet.
Samhällsviktiga aktörer kontaktar inte sina kunder via telefon, så för att vara helt säker kan du själv eller anhörig/vårdgivare ringa det företag som personen uppger sig arbeta för.
Viktigast – var väldigt försiktig med att logga in på ditt Bank-ID via telefon.
Upplands-Bro kommun och lokalpolisen Järfälla/Upplands-Bro vill sprida och uppmärksamma detta och ber att den här informationen når ut till så många som möjligt av våra äldre invånare.
Vill du veta mera om vad du kan göra – vänligen besök nedanstående webbplatser:
Stöldskyddsföreningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vi på kontaktcenter finns här för dig!
- Fråga oss
- Felanmälan
- kommun@upplands-bro.se
- 08-581 690 00 Öppet
- Chatta med oss
- Videosamtal - öppet vardagar kl 10-11
Är du nöjd med informationen på sidan?