Världsberömd balettmästare på besök i demensverksamheten
Demensverksamheten i Upplands-Bro fick på onsdagen fint besök. Den världsberömde balettmästaren Nicholas Albert Khan, verksam vid Kungliga Baletten i Stockholm, höll i en workshop med deltagare från dagverksamheten på Kvistaberg och Kungsgårdens äldreboende.
- Det är ett samarbete mellan demensvården och Kultur och Fritid där vi ger deltagarna möjlighet att stimulera både kropp och hjärna genom en fantastisk aktivitet, säger Mirjam Brocknäs, enhetschef och ansvarig för demensvården i Upplands-Bro kommun.
Det är inte första gången dans används inom verksamheten, något som en av onsdagens deltagare, Gun Flemström Ahlström, uppskattar. Hon dansade mycket som ung, och såg fram emot workshopen med Nicholas.
- Jag älskar dans! Det är så mycket med rytmen, musiken och att man får röra sig. Jag blev så glad när jag fick höra om det här, berättar Gun, som också är noga med att poängtera hur mycket hon tycker om personalen på Kvistaberg.
Sprider budskap om dans
Eva Falk, verksamhetsutvecklare och strateg på Kultur och Fritid, är den som genom sina privata kontakter lockade Nicholas Albert Khan till workshopen i Upplands-Bro.
- Det var inte så svårt. Han brinner för det här och är också aktiv inom organisationen Dance and Creative Wellness European Foundation där man sprider budskapet om hur dans kan användas för att stärka både det mentala och fysiska välmåendet i alla åldrar, säger Eva och tillägger att Nicholas till och med gjorde detta på sin enda lediga dag den här månaden.
Använder fantasin som verktyg
Nicholas själv var väldigt nöjd efteråt.
- Jag upplevde att alla gick in i en värld av positiv energi och lämnade rummet på moln. Mitt hemliga verktyg är att använda fantasin och min bakgrund inom baletten för att skapa rätt stämning, säger han.
Som en framstående premiärdansare har han stått på de stora scenerna i världen, men nu vill han ägna mer tid åt dem som behöver få hjälp att aktivera sig, inte minst personer med demens.
- Det ger mig enormt mycket tillbaka att träffa människor på det här sättet. Vem vet, en dag kanske jag själv är där och behöver den stimulansen. Då hoppas jag att det finns någon som kan inspirera mig.
- Jag vill också framhålla att vår chef för Kungliga Baletten i Stockholm, Nicolas Le Riche, ger mig full support i det här arbetet under mottot att "Dans är för alla", avslutar Nicholas Albert Khan.
Vi på kontaktcenter finns här för dig!
- Fråga oss
- Felanmälan
- kommun@upplands-bro.se
- 08-581 690 00 Stängt
- Chatta med oss
- Videosamtal - öppet vardagar kl 10-11
Är du nöjd med informationen på sidan?