Uppdaterad 24 oktober 2022
Skriv ut

Ayelen bygger tillit och trygghet med feriejobben i Bro

Hon är projektledare för alla feriejobbare i Ung Kraft i Bro i sommar. Den som ser till att allt fungerar, att alla har uppgifter att göra och att de utförs bra, att de trivs på jobbet och inte minst upplever att deras insats faktiskt gör skillnad.

-Mitt uppdrag är så mycket mer än ett jobb, säger Ayelen Dojorti. Feriejobben skapar relationer, vi bygger både tillit och trygghet.

Ayelen Dojorti

Det blir inte en enda ledig dag den här sommaren för Ayelen Dojorti och de fyra handledarna som arbetsleder feriejobben i Ung Kraft. De är nu inne på sin sjätte vecka. På måndag inleds den sista omgången, då börjar 20 nya feriejobbare tre veckors arbete.

- Största utmaningen är att få fram uppgifter så att det räcker till alla under hela sista perioden, säger Ayelen Dojorti. Alla är så positiva och jobbar verkligen hårt. Dessutom är de så noggranna med allt som ska göras.

Det vet Ayelen. För varje dag brukar hon ta en sväng på cykeln och kollar hur det går där feriejobbarna skrapar gammal färg, målar om eller rensar ogräs. Hon tar bilder, före och efter, så att resultatet kan rapporteras in.

-Det blir verkligen så fint, och feriejobbarna får ofta bra respons från Bro-borna. Det ger extra mening till det man gör. Vi ser det också i enkäterna som feriejobbarna fyller i. Hälften av alla säger att de skulle göra det igen, att vi borde fortsätta med detta även nästa sommar. När de skriver att alla uppgifter känns meningsfulla, till och med att plocka skräp – ja, då blir jag glad. Att göra fint där man själv bor stärker känslan för området.

Förra sommaren var hon handledare för feriejobbarna, då i regi av ett fristående företag. När hon fick frågan om att vara projektledare i år för Upplands-Bro kommun var svaret givet.

-Självklart! Det är en bra chans och jag visste ju precis vad vi inte skulle upprepa i år, säger Ayelen Dojorti. Viktigast är att vi alltid har energin uppe, det ger bra stämning på jobbet. Vi gör skillnad – det ska både synas och märkas.

Är du nöjd med informationen på sidan?