Uppdaterad 24 oktober 2022
Skriv ut

Katarina Barter blir kommunens nya näringslivschef

I maj 2021 tillträder Katarina Barter som näringslivschef i Upplands-Bro kommun. Hon har lång erfarenhet av att driva egna företag, styrelsearbete och uppdrag i offentlig sektor. Hon kommer närmast från Solna stad där hon har haft rollen som näringslivschef samt chef för kompetensförvaltningen.

En leende kvinna med väldigt blå ögon

Katarina Barter. Foto: Rosie Alm.

– Jag är glad och stolt att Katarina börjar hos oss i Upplands-Bro och jag ser mycket fram emot vårt samarbete. Katarinas engagemang tillsammans med hennes breda erfarenhet och kunskap kommer vara en viktig del i vår utveckling för ett hållbart samhälle och ett näringsliv i toppklass. Jag välkomnar varmt Katarina och ser fram emot en spännande resa tillsammans, säger Ida Texell kommundirektör.

Katarina Barter ser fram emot sitt nya uppdrag.

– Jag ser att Upplands-Bro har fantastiska möjligheter. Kommunen arbetar intensivt för att vara i framkant när det gäller hållbar stadsutveckling där näringslivet utgör en viktig roll. Det finns ett helhetsperspektiv där näringsliv, invånare och samhället i stort är en del av utvecklingen, säger hon.

En undersökning som Stockholms Handelskammare gjorde nyligen om hur näringslivet i stockholmskommunerna har klarat sig under pandemiåret 2020 visade att företagen i Upplands-Bro ökade sin omsättning med fem procent, vilket placerade Upplands-Bro på tredje plats i länet tillsammans med Järfälla.

Kommunen placerar sig också högt, på plats 12 av 290, i Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i landets kommuner.

– Jag förstår att Upplands-Bro klättrar, det finns ett driv och ett tydligt engagemang för utveckling samt ett kommunikativt och innovativt förhållningssätt. Jag ser fram emot att arbeta nära det lokala näringslivet och även samarbeta tätt med skolan, där finns framtidens företagare. Jag kommer också att arbeta för nyföretagande och för att diversifiera näringslivet i kommunen, men framförallt handlar det om dialog, samverkan och att få tillstånd ett gediget lagarbete beträffande näringslivsfrågorna, säger Katarina Barter.

Kommunstyrelsens ordförande Fredrik Kjos (M) välkomnar Katarina Barter till kommunen.

– Upplands-Bro är en kommun med enorma möjligheter och vi har fantastiska företag och företagare här. Kommunen växer och ska fortsätta att växa på ett ansvarsfullt sätt. Ett starkt näringsliv är en avgörande faktor i samhällsutvecklingen. Katarina har en spännande resa framför sig och jag önskar henne välkommen och lycka till i sitt uppdrag, säger Fredrik Kjos.

Är du nöjd med informationen på sidan?