24MAR2022

Kontaktcenter fyller 10 år – kom förbi på jubileumsfika!

Fredag den 25 mars fyller kommunens kontaktcenter tio år. Det firar vi med att bjuda på fika i kommunhuset i Kungsängen samt i Brohuset i Bro, välkommen!

Tre kvinnor som skrattar.

Linda, Rawd och Avan jobbar i kontaktcenter.

Kontaktcenter är Upplands-Brobornas väg in till kommunen. Här får besökarna ofta svar direkt på sina frågor – 80 procent av frågorna som kommer in till kommunen via telefon, epost, chatt och besök i receptionen besvaras av personalen i kontaktcenter.

Antalet vidarekopplade frågor till handläggare har de senaste åren minskat, kommunens service och tillgänglighet har på så sätt ökat.

– Kommunens kontaktcenter är en mycket viktig service för våra invånare, företagare och föreningar. Syftet är att det ska vara enkelt att komma i kontakt med kommunen och det ska gå fort att få svar på frågor om våra verksamheter, säger Ida Texell, kommundirektör.

Invånarna i fokus

Nästan hälften av medarbetarna i kontaktcenter var med redan vid starten för 10 år sedan, många bor också i kommunen.

– Här jobbar ett fantastiskt gäng som hela tiden tänker på invånarnas bästa. Enligt undersökningar är våra besökare mycket nöjda med vår service och bemötande och det är vi givetvis stolta över, säger Sandra Leskinen, kontaktcenterchef.

Kontaktcenter arbetar aktivt med digitalisering och utveckling för att förnya, förenkla och förbättra arbetet till nytta för invånarna.

– Vi är på väg mot närmare 300 e-tjänster på kommunens hemsida som finns tillgängliga för våra invånare dygnet runt. Via kommunchatten kan vem som helst ställa frågor och få hjälp direkt av en kontaktcentermedarbetare. Provat gärna att chatta med oss! Det är ett smart sätt att få svar snabbt, avslutar Sandra Leskinen.

10-årsfirande med fika!

Fredag 25 mars firar kontaktcenter 10-årsjubileetet med att bjuda allmänheten på fika.

Kom förbi receptionen i kommunhuset i Kungsängen eller i Brohuset i Bro mellan klockan 10 och 14.

Välkommen!

Visste du att…

de vanligaste frågorna till kontaktcenter berör försörjningsstöd, avfallshantering, bygglov, fakturor, felanmälningar samt skol- och förskolefrågor.

kontaktcenter hanterar ca 70 000 samtal per år, nästan 300 samtal per dag, och har en snittsvarstid på 35 sekunder. Cirka 40 000 mejl hanteras per år och nästan 9 300 personer tog en kölapp i receptionen under 2021.

Relaterade nyheter

  • 30 JUN 2022
    För att skapa en långsiktigt hållbar hantering av dagvatten och för att klara av såväl dagens som framtidens krav och utmaningar, krävs god planering. Den 15 juni 2022 antog kommunfullmäktige en dagvattenplan och dagvattenpolicy, som...
  • 27 JUN 2022
    Två personer dödades och flera skadades i samband med en skjutning på en gaybar i Norges huvudstad Oslo under midsommarhelgen. Dådet skedde dagen innan den årliga Prideparaden i Oslo. Paraden ställdes in till följd av händelsen.
  • 22 JUN 2022
    Kommunstyrelsens ordförande Fredrik Kjos (M) önskar alla en glad midsommar och en skön sommar.
Upp