17FEB2021

Ridläraren Agneta Dahllöf är Årets Upplands-Broare

För sitt starka engagemang för ungdomar, både på jobbet i Upplands-Bro ryttarförening och på fritiden, får Agneta Dahllöf utmärkelsen Årets Upplands-Broare 2020. Det tillkännagavs på kommunfullmäktige 17 februari.

En kvinna i vintrigt landskap med en häst i bakgrunden.

"Varför skulle man inte hjälpa till när man kan?", säger Årets Upplands-Broare 2020, Agneta Dahllöf, som fick utmärkelsen bland rekordmånga nominerade.

Det var en hedrad och lite chockad Agneta Dahllöf som fick beskedet av kommunfullmäktiges ordförande Anders Åkerlind (M) nyligen. Eftersom inga traditionella prisceremonier hålls fysiskt på sammanträdena i dessa pandemitider överraskade han Agneta Dahllöf på Ryttarföreningen där hon jobbar som stallchef och ridlärare.

– Det är en stor ära att jag får överlämna det här till dig, sa han när han läst upp motiveringen och räckte över blommor och en statyett i glas.

Agneta Dahllöf valdes ut bland rekordmånga kandidater, 19 nomineringar hade kommit in som kommunstyrelsens presidium hade att ta ställning till.

Backar inte

Hon beskriver sig själv som ”en tjatig vuxen, en extramamma”.

– Många kan nog uppleva mig som lite hård innan de lärt känna mig. Jag är rak och tydlig. Men när jag möter unga som mår dåligt eller behöver stöd – då backar jag inte utan blir i stället nyfiken och tar ett kliv framåt. Jag jobbar här i stallet för att jag gillar hästar – och människor, säger hon.

Hon har genom åren jobbat med många unga med neuropsykiatriska diagnoser, NPF.

– Samhället har tidigare haft störst fokus på pojkar med till exempel ADHD, medans tjejerna har fått stå tillbaka. Det håller på att förändras nu och vi har många av de tjejerna här. Ridning är en tillåtande sport och passar många i den här gruppen, säger Agneta Dahllöf.

Ideellt engagemang

Hennes engagemang för unga som behöver stöd är lika stort efter arbetstid. 2016 började hon jobba extra på ett stödboende för ensamkommande barn.

– När de skulle flytta vidare så kändes det konstigt att bara släppa dem man lärt känna och kommit nära. Jag har hjälpt till med boende ideellt och stöttat på olika sätt. Några killar bor hemma hos oss, de ingår i vår familj, berättar Agneta Dahllöf.

Vad är det som driver dig, som gör att du vill ställa upp?

– Jag är ingen moder Theresa. Jag mår bara av att hjälpa. När jag hör folk som tjattrar i köket hemma så mår jag bra, det ger energi. Frågan är egentligen: Varför skulle man inte hjälpa till när man kan? Jag märker ofta att viljan är stor i till exempel sociala medier. Många vill bidra, och gör det i varierande grad, på det sätt som funkar för dem, säger hon.

Vad betyder det för dig att du nu är Årets Upplands-Broare?

– Jag är hedrad av den här utmärkelsen, det är fint att man uppmärksammar när vi är schysta mot varandra i samhället. Det är jättefint, säger Agneta Dahllöf.

Se filmen: Här överaskas Agneta med beskedet att hon är Årets Upplands-Broare 2020

Årets Upplands-Broare 2020, motivering

Men värme, uthållighet och stort engagemang har Agneta Dahllöf, genom att vara en trygg vuxen, hjälpt unga människor att hantera tillvaron när den är som mest utmanande.

Agneta har genom åren stöttat och uppmuntrat många av kommunens barn och hjälpt dem att finna nya vägar i livet.

Relaterade nyheter

Fråga oss