23SEP2020

Youtube-stjärna lär Broskolans elever om lokal aktivitetsapp – lanseras 17 oktober

I höst lanseras en ny lokal aktivitetsapp för ungdomar, ett samarbete mellan den ideella föreningen Sparks generation, kommunen och PWC experience center. I veckan fick nior i Broskolan en förhandstitt och information – av bland andra Jonas Andersson från youtube-fenomenet RMM.

Fyra vuxna längst fram i ett klassrum med tonåringar.

Jonas Andersson (mitten) som i tio års tid drivit youtube-kanalen Random making movies med två vänner, engagerar sig nu för att hjälpa unga att hitta sin "spark". Här träffar han nior på Broskolan tillsammans med Sparks generation.

Den ideella föreningen Sparks Generation vill hjälpa unga att hitta sin drömaktivitet, ”sin grej”, genom att ordna prova-på-tillfällen tillsmmans med föreningar och andra arrangörer inom idrott, fritid och kultur.

I ett samarbete med Upplands-Bro kommun och konsultföretaget PWC experience center utveckar Sparks nu en lokal webbapp där kommunens unga kommer att få tips på saker att hitta på i Upplands-Bro, helt gratis.

För att nå den unga målgruppen har man rekryterat Sparks-ambassadörer, både lokala Upplands-Broare och kända influencers. En av de senare är Jonas Andersson som tillsammans med två kompisar drev youtube-kanalen Random Making Movies, RMM. Kanalen var igång från 2010 till april 2020 och hade över 600 000 följare.

Värdefulla synpunkter

Han är alltså bekant för de flesta på Broskolan när han kliver in i ett av niornas klassrum och berättar om Sparks och den nya webbappen.

– Det viktigaste är att testa! Du behöver inte gilla allt men kanske du gör det! säger han bland annat till eleverna.

Niorna får under besöket göra det så kallade Sparks-testet. Genom att svara på frågor om vad man gillar, föreslår appen anpassade aktiviteter.

– Ungdomarna gillade idén och många började att följa Sparks i sociala medier direkt. De gav oss också värdefulla synpunkter som vi tar med oss i arbetet, säger Hannah Rydstedt Nencioni, kultur- och fritidschef.

Förutom att informera om webbappen, spelade Jonas Andersson och Sparks-teamet in inspirationsfilmer på Kulturskolan där Jonas testade både balett och att spela cello.

Även under besöket på Broskolan spelades en inspirationsfilm in där flera av eleverna var med. Den kommer att användas för att sprida information om webbappen som lanseras den 17 oktober, lagom till höstlovet.

Mer information om Sparks generation hittar du här.

Den lokala webbappen med prova på-aktviteter i Upplands-Bro lanseras den 17 oktober 2020.

Utvecklingen av tjänsten har finansierats av Stiftelsen Familjen Erling-Persson och Skandia Idéer för livet. 

Relaterade nyheter

  • 14 OKT 2020
    Sparksapp.se riktar sig till unga i Upplands-Bro i åldern 10-16 år. Tjänsten har tagits fram i ett samarbete mellan kommunen, den ideella föreningen Sparks generation och PWC experience center. Syftet är att fler unga ska hitta ”sin...
  • 7 OKT 2020
    Här hittar du årets höstlovsprogram med massor av roliga, rysliga och mysiga höstlovsaktiviteter. Fler aktiviteter kommer publiceras löpande, så håll koll här!
  • 5 OKT 2020
    I våras korades Årets Upplands-Brokonstnär och Årets Upplands-Brohantverkare i samband med den årliga vårsalongen i Konsthallen i Kulturhuset i Kungsängen. Nu ställer vinnarna ut i en gemensam utställning i Konsthallen fram till den...
Upp