15MAJ2020

Många elever vill ta del av kommunens satsning på take away-luncher

I onsdags, den 13 maj, var det dags för kommunens gymnasieelever att hämta ut sina första take away-luncher från restaurangerna i Upplands-Bro. Ett initiativ från kommunen som står för kostnaden, främst för att stötta de lokala krögarna som har drabbats hårt ekonomiskt av coronapandemin.

En flicka som håller en pudel i famnen.

Lena Wojtachnio tycker att beställningen och hämtningen av take away-luncher fungerar smidigt.

650 gymnasieelever har hittills registrerat sig för att ta del av erbjudandet som kommunstyrelsens ordförande Fredrik Kjos (M) fattade ett ordförandebeslut om inför Valborgshelgen.

16 restauranger i Bro, Kungsängen och Brunna har anslutit sig.

– Erbjudandet är populärt men några folksamlingar eller långa köer har det inte blivit. Både elever och restauranger har skött det här superbra, säger Marcus Nybom, näringslivschef i kommunen, som varit runt till samtliga restauranger vid lunchtid under onsdag och torsdag.

”Enkelt och smidigt”

I Kungsängen har 17-åriga Lena Wojtachnio hämtat ut två take away-luncher från en av restaurangerna. Maten var förbeställd och genom att hämta två på en gång slipper hon ge sig ut dagen efter igen.

– Det funkar enkelt och smidigt. Jag tycker att det är bra att kommunen gör det här. Jag är glad för att jag får extra god lunch och det är bra att man stöttar restaurangerna just nu. För ungdomar som har det tufft hemma är det särskilt bra, säger hon.

Lena Wojtachnio går på en gymnasieskola inne i stan och fick först höra talas om take away-luncherna av vänner på Upplands-Brogymnasiet, som fått information via kommunens skolportal Vklass.

– Jag kontaktade mina kompisar som också går på andra skolor än UBG, men de kände redan till det, det verkar ha spridit sig snabbt, säger hon.

Kommunstyrelsens ordförande Fredrik Kjos (M) är nöjd.

– Det är väldigt roligt att så många har valt att ta del av detta. På det här viset stöttar vi både våra ungdomar och företagarna som driver restaurangerna i Upplands-Bro. Dem vill vi ha kvar även efter krisen, det är viktigt för hela kommunen eftersom ett bra restaurangutbud även gynnar övrig handel, säger Fredrik Kjos.

Så här går det till

De som kan ta del av erbjudandet är gymnasieelever som är folkbokförda i Upplands-Bro kommun. Det spelar ingen roll vilken skola de går på. Eleverna väljer själva var de vill hämta sin mat. De flesta restauranger vill att maten förbeställs.

Elever som anmält sig får en personlig QR-kod som skannas på restaurangen när eleven hämtar maten. Krögarna fakturerar sedan kommunen, som står för en take away-lunch per skoldag och elev. Maxkostnaden är 84 kronor inklusive moms. Flera av restaurangerna har tagit fram måltider eleverna kan få för den summan.

Här kan du läsa med om take away-luncher för gymnasieelever samt registrera dig.

Relaterade nyheter

• 16 OKT 2020
    Sedan en tid har Coop indikerat att de avser att lämna Broterminalen och flytta verksamheten till en ny anläggning i Eskilstuna. Igår bekräftade Coop planerna och verksamheten vid den nya anläggningen i Eskilstuna beräknas vara i full...
  • 30 SEP 2020
    Hur fungerar en direktupphandling och när får direktupphandling användas? Det var två av huvudfrågorna när kommunen bjöd in föratagare till lunchmöte med utbildning om direktupphandling.
  • 29 SEP 2020
    För andra året i rad arrangerade kommunen Arena för tillväxt, en plattform där företagare på jakt efter mark och lokaler får möta etablerade fastighetsbolag i Upplands-Bro, samt representanter för kommunen.