26MAJ2019

Upplands-Brobor trotsade regnet på valdagen

Runt elvatiden passerade en lugn men strid ström av väljare in och ut från vallokalen Dagcentralen vid Kungsängens torg. En av dem som röstar i Europaparlamentsvalet på valdagen är Eva Lööw, från Kungsängen.

Eva Lööw från Kungsängen röstade i Dagcentralens vallokal.

– Jag tycker alltid att man ska rösta. Det är viktigt att påverka och visa att man är med och tar ansvar och inte är en soffliggare, säger Eva.

Varannan svensk röstade 2014

I det senaste Europaparlamentsvalet (2014) låg röstdeltagandet på 51,07 procent i Sverige. I samma val låg det genomsnittliga röstdeltagandet i Europa på 42,61 procent.

Eva som trotsade det regniga vädret på söndagsförmiddagen tycker inte att vädret bör påverka valdeltagandet.

– Nej, det tycker jag inte. Alla har väl regnkläder och stövlar, säger Eva, innan hon ger sig ut i regnet igen.

Gun Thelander från Tibble jobbar som röstmottagare i kommunhuset i Kungsängen.

Engagerad röstmottagare

Gun Thelander från Tibble är ett välkänt ansikte i valsammanhang i kommunen. Hon jobbar som röstmottagare i förtidsröstningslokalen i kommunhuset i Kungsängen. En röstmottagare är en person som ser till att det är god ordning i vallokalen, tar emot röster och lägger dem i urnan och hjälper väljare som önskar det.

Hon är en riktig veteran i valsammanhang och har sedan länge tappat räkningen hur många val hon varit engagerad i. Hon tycker sig märka en skillnad jämfört med EU-valet 2014.

– Folk är mer medvetna att det är viktigt att rösta. Ungdomarna är mer vakna. Jag hoppas att valdeltagandet ökar, men man vet aldrig, säger Gun.

3 snabba om EU-valet

20 Europaparlamentariker från Sverige

Europaparlamentet är medborgarnas röst i EU. Ledamöterna i parlamentet väljs av medborgarna i EU-länderna i allmänna val. Europaparlamentet har verksamhet både i franska Strasbourg och i belgiska Bryssel.

I Europaparlamentet sitter 751 ledamöter från EU:s 28 medlemsländer. Ledamöterna kallas för Europaparlamentariker. De är med och beslutar om EU:s lagar och budget. Av de 751 ledamöterna är 20 från Sverige.

Svenska Europaparlamentariker 2014–2019

Relaterade nyheter