17MAJ2019

Joel och Ellen vann bibliotekets novelltävling

Joel Söderling och Ellen Nilses vann första pris i Upplands-Bro biblioteks novelltävling 2019. Torsdagen den 16 maj fick de och de andra pristagarna ta emot sina priser i Kulturhuset i Kungsängen.

Joel Söderling och Ellen Nilses vann första pris i bibliotekets novelltävling för barn och unga.

Joel Söderling och Ellen Nilses vann första pris. Foto: Kristina Andersson

33 noveller skickades in till Upplands-Bro biblioteks novelltävling för barn och unga, ungefär lika många som förra året

- Så intresset för novelltävlingen verkar vara stabilt men vill självklart se ännu fler deltagare nästa gång, säger Elena Dvornikova, bibliotekarie och ansvarig för arbetet med novelltävlingen.

Det fanns två klasser, en för åldrarna 9-12 år och en för åldrarna 13-19 år. Novellernas ämnen varierade -- från kärleksdeckare, humor och fantasy till thriller, drama och skräck.

- Det som förvånade mig är den mognad som träder fram i texterna, både när det gäller hur deltagarna hanterar språket, vilka ämnen de har valt och budskapet i novellerna, säger Elena Dvornikova.

12-årige Joel Söderlings bidrag Me, my issues and a dead person vann första pris i den yngre åldersklassen. Juryn motiverade sitt val så här: ”En dramatisk berättelse med ett rikt bildspråk och avancerad förståelse för hantering av mental hälsa. En berättelse med en hel del våld och otäckheter, men också med en mjukare avslutning och hoppfullt budskap.”

Det är första gången Joel Söderling vinner första pris i en skrivtävling.

- Jag blev väldigt överraskad. Jag trodde att de hade skrivit fel först. Det trodde jag ganska länge, säger han.

Hans novell handlar om en ung människa med ångest och psykisk ohälsa som flyr från sin skola och hamnar mitt i ett inbrott där hans föräldrar har tagits som gisslan och han själv blir våldsamt attackerad. Novellen är skriven på engelska.

-Jag tycker om att skriva på engelska och att prata också för den delen. Men jag skriver på svenska också, säger Joel Söderling.

Tidigare har han bott i London några år och nu går han i en engelskspråkig skola i Sollentuna.

-Jag vet inte var idén kom ifrån. Men jag har läst många historier om psykisk ohälsa och sett tv-serier. Det är många som berättar om det på sociala medier också, säger Joel Söderling.

Hans tips till andra barn och unga som vill skriva är att planera sin historia i förväg.

- Det är något jag verkligen rekommenderar även om jag inte gör så själv . När jag skriver får jag en idé och sedan börjar jag skriva utan att veta vad som ska hända.

Men finns det inga fördelar med att inte planera?

- Det känns som att jag själv är med i berättelsen och det blir mer spännande för mig också när jag inte vet vad som ska hända.

Första pris i kategorin 13-19 år gick till 17-åriga Ellen Nilses för novellen När vi ses igen. Så här skrev juryn: " Vackert berättat om sorgen efter en storebror som tynar bort med en avslutning som andas hopp, trots allt. Ett eget språk med en speciell klang som håller måttet rakt igenom."

Ellen Niskes blev väldigt glad över förstapriset.

- Jag hade inte förväntat mig att vinna. Det är nytt för mig att dela med mig av mina texter. Och att någon tycker om dem är ju så himla kul! Det ger verkligen mersmak.

Hennes novell handlar om en storebror som blir sjuk i en hjärtsjukdom och hans anhörigas förtvivlan över att se honom långsamt tyna bort.

- Jag tror att jag fick idén när jag läste en bok som heter Chocken efter fallet av Nathan Filer. Den beskriver saknaden efter en storebror som gått bort på ett så fint och inspirerande sätt, berättar hon.

Just nu läser hon mest romaner för unga vuxna.

- Men jag är väldigt nyfiken på lite kortare texter, som noveller och dikter. Jag har nyss skapat ett konto på Instagram där jag läser texter som andra skrivande människor lägger ut, samtidigt som jag delar med mig av några som jag skrivit.

Hon saknar inte idéer när hon skriver men ibland kan det vara svårt att slutföra skrivprojekten.

- Det börjar med en idé, som kan bestå av en dialog, en mening eller kanske bara ett ord. Jag vet aldrig på förhand var den hamnar. 95 procent av det jag skriver blir aldrig till en sammanhängande berättelse. De 5 procent som blir klara är de som har en bestämd deadline.

Hennes tips till andra ungdomar som vill skriva är att läsa mycket och ofta.

- Tänk inte för mycket på meningsbyggnad eller grammatisk korrekthet, fokusera istället på känslan du vill förmedla, säger Ellen Niskes.

Förutom de två förstapriserna delades ytterligare fyra priser ut. Om du vill läsa novellerna så kan du fråga efter boken Novell 19 på biblioteket i Kungsängen.

Juryn har bestått av personal från biblioteket tillsammans med författaren Niklas Krog, som också delade ut priserna - presentkort på Akademibokhandeln samt en ”goodiebag” med småsaker och godis.

Niklas Krog skriver fantasy och historisk skönlitteratur för ungdomar. Han skrivit böcker som Legenden om Tann, Kickboxaren samt Turk och Ayla.

Elena Dvornikova, bibliotekarie på Upplands-Bro bibliotek, tror att det blir en fortsättning på novelltävling även nästa år.

- Ja, det tror jag. Vi har många kreativa barn och unga som gillar både att skriva och att tävla.

Pristagarna i novelltävlingen 2019

Åldersklassen 9-12 år

Första pris: Me, my issues and a dead person av Joel Söderling

Andra pris: Uppdraget i mörka borgen av Ingrid Lundberg-Ederth

Tredje pris: Black Boy av Freja-Linnea Larsdotter Linder

Åldersklassen 13-19 år

Första pris: När vi ses igen av Ellen Nilses

Andra pris: Mitt änglabarn av Sophie Jacobson

Tredje pris: Fallen stad av Alva Andersson

Joels boktips

Eliza och hennes monster av Francesca Zappia. Man kommer nära huvudpersonen som inte har några vänner i verkligheten, men gör succé med sin webbcomic på nätet.

Lyssna till månen av Michael Morpuga. En flicka hittas på en öde ö. Hon har tappat minnet och hamnar i England under första världskriget. Människor är misstänksamma och ryktena börjar gå.

Pojken som svävade av John Boyne. Om en pojke som flyger upp i luften utan att kunna kontrollera det, vilket hans familj skäms för.

Hungerspelen av Suzanne Collins. Det är så mycket som händer och det blir aldrig tråkigt.

Ellens boktips

Stanna av Flora Wiström. Vackert och sorgligt om kärlek som sätts på spel när en familjemedlem blir allvarligt sjuk.

Bryta om av Åsa Anderberg Strollo. Om en överlevartjej som börjar gymnasiet trots svåra hemförhållanden. En bok man inte släpper förrän armen domnar.

No och jag av Delphine de Vigan. Om en överbegåvad 13-åring som öppnar sitt hem och sitt hjärta för en hemlös flicka. Fin skildring av huvudpersonens inre och yttre strider.

Relaterade nyheter

• 17 JUN 2019
    Söndagens hopptävlingar på kommunens ridanläggning i Bro inleddes med avtäckning av den offentliga konst som placerats vid entrén till anläggningen. På den lilla stallbacken välkomnas nu besökarna av fyra små betonghästar, som man...
  • 12 JUN 2019
    Vi väver, stickar, syr, virkar och broderar i Upplands-Bro – detta är temat för sommarens stora textilutställning i Konsthallen. Under invigningen fanns mästerspinnaren och vävaren Stefan Moberg på plats vid sin vävstol. Kultur- och...
  • 6 JUN 2019
    Den 7 september firar vi Fest i byn i Bro centrum. Vill du, ditt företag eller förening delta? Nu är anmälan öppen för dig som vill ha marknadsknallar, visa upp ditt företag eller förening. Eller varför inte rensa undan hemma och sälj...