26APR2019

Patricia Zuniga blev Årets Upplands-Brokonstnär

En omtumlad och glad Patricia Zuniga fick ta emot pris som Årets Upplands-Brokonstnär i Konsthallen/Kulturhuset i Kungsängen den 24 april.
- Det är fantastiskt. Jag trodde inte att det var sant när jag fick veta det, säger hon.

Årets Upplands-Brokonstnär Patricia Zuniga står framför sin målning Busco una salida, som är en stor oljemålning i orange och blått.

Patricia Zuniga framför sin målning Busco una salida.

Patricia Zunigas målning fick flest röster under Vårsalongen 2019. Det stod klart när rösterna var hade räknats klart på eftermiddagen den 24 april. Därmed är hon Årets Upplands-Brokonstnär 2019.

Målningens spanska namn Busco una salida betyder Jag letar efter en utväg och är en abstrakt målning i orangea och blåa toner.

– Jag är överlycklig och det kom så oväntat, sa hon efter prisutdelningen.

Till rungande applåder från fick Patricia Zuniga ta emot blommor och ett diplom men det finaste priset kommer i höst i form av en separatutställning i Konsthallen.

Kulturintendent Anna Sjunnesson och Mattias Peterson (C), ordförande i Kultur- och fritidsnämnden.

Mattias Peterson (C), ordförande i Kultur- och fritidsnämnden, delade ut priset inför en stor publik. T v: Kulturintendent Anna Sjunnesson.

Mac Olssons orkester uppträder med dragspel, nyckelharpa och sång.

Mac Olssons orkester bjöd på musik av Evert Taube före prisutdelningen.

Kultur- och fritidsnämndens ordförande, Mattias Peterson (C), överlämnade priserna och höll tal.

– Jag vill tacka föreningen Konstformer för att de är så engagerade i arbetet med Vårsalongen. Intresset för utställningen växer för varje år med fler besökare och fler som röstar fram årets konstnär. Och i år är det extra roligt att konsthantverk är med också, sa han efter prisutdelningen.

Antalet röstande slog nytt rekord med 371 personer mot förra årets 338. Även antalet besökare har ökat från år till år.

Patricia Zuniga är 59 år och kom till Sverige och Kungsängen från Chile i början av 1990-talet. På frågan om när hon började måla är svaret exakt:

– Det var i oktober 2017. Jag kom i med kontakt en rörelse som kallas för essetialism och som uppstod i Argentina på 1980-talet.

Essentialismen utgår från känslor och närmar sig konsten på ett filosofiskt sätt – allt börjar med kaos och man tränar på att se strukturer växa fram i målningen.

Patricia Zuniga bestämde sig för att börja måla och anmälde sig då till en kurs på ABF i Kungsängen. Där målade hon i akryl. Sedan upptäckte hon den vattenlösliga oljefärgen och numera målar hon nästan enbart i olja. Målningarna är abstrakta och i starka färger.

• Mina målningar börjar som en fläck, ett kaos på en tom duk, och formar sig sedan själva under processen. När jag målar tänker jag inte på någonting utan det är bara känslor och färger. Färgerna tar mig med på en resa utan bestämt mål.

Patricia Zuniga var ensamstående med två barn, som nu är vuxna, och jobbade som förskollärare. Att måla då fanns inte på kartan. Det tar hon igen nu – hon är produktiv. En målning kan ta från fyra–fem timmar till en vecka att göra klar.

• Tavlorna bara dyker upp. När jag sitter och äter frukost och ser en tom duk så är det som om den ropar till mig: ”Gör något av mig, måla något”, berättar hon.

På årets Vårsalong samsas 39 sinsemellan väldigt olika verk. Från den lilla skulpturen Arbetande bin i keramik och ett isblått drakhuvud i papier maché till den finstämda akvarellen Vinter och den dramatiska akrylmålningen Jag sa nej och prinsen tog sig av daga. Alla konstnärer och konsthantverkare, från 16 år, som är bosatta och/eller konstnärligt verksamma i Upplands-Bro har kunnat lämna in bidrag till Vårsalongen.

Pristagaren Patricia Zuniga eget tips är att titta in för att se oljemålningen Du är starkare än du tror av Kirsi Hallberg.

• – Jag tilltalas av färgen och den är välgjord. Men också att den hopkrupne mannen är instängd i ramen vilket väcker en känsla av att jag vill befria honom, säger hon.

Vårsalongen är ett samarbete mellan Upplands-Bro kommun och föreningen Konstformer. Årets jury har bestått av kultur- och fritidsnämndens ordförande Mattias Peterson (C), Elisabeth Holmberg och Lars Eriksson från föreningen Konstformer samt Anna Sjunnesson från Kulturenheten.

För årets pristagare väntar nu en separatutställning i Konsthallen i september. Ett tjugotal målningar står redo hemma i lägenheten i Kungsängen. Patricia Zuniga tror att det krävs ytterligare några verk så nu väntar en intensiv period i klädkammaren som är hennes ateljé.

Separatutställning i september 2019

Patricia Zunigas hemsida

Se fler av Patricia Zunigas målningar

Årets Upplands-Brokonstnär Patricia Zuniga gratuleras av förra årets pristagare Lars Eriksson.

Patricia Zuniga gratulerades av förra årets pristagare Lars Eriksson.

Relaterade nyheter

• 9 DEC 2019
    Nu är det klart vilka som blir Upplands-Bro kommuns kultur- och miljöstipendiater 2019. Grattis till er! 
  • 6 DEC 2019
    Bygget av den nya sporthallen i Kungsängen går framåt med stora steg. Väggar, tak och fönster finns redan på plats. I augusti 2020 kan sportintresserade se fram emot en festlig invigning av hallen om allt går som planerat.
  • 31 OKT 2019
    Fikasugen efter konserten eller utställningen? Nu finns det ett kafé i Kulturhuset igen. Fredagen den 8 november öppnar Café Boulevard och ägarna firar detta med en invigning klockan 13!