16APR2019

Festlig ceremoni för kommunens nya svenska medborgare

Folkmusik, traditionell svensk mat, tal och allsång av nationalsången stod på schemat när Upplands-Bro firade kommunens nya svenska medborgare.

Fouad Almssadi - en av kommunens nya svenska medborgare.

– Medborgarskapet medför både rättigheter och skyldigheter. Medborgarskapet stärker din samhörighet med Sverige och förenar det svenska folket. Varmt välkommen, hälsade kommunstyrelsens ordförande, Fredrik Kjos (M), som hälsade kommunens nya svenskar välkomna.

"En fin kommun"

En av dem som var på plats och firade sitt nya svenska medborgarskap var Fouad Almssadi.

– Jag känner mig som en svenne. Jag har fått allt jag önskat i det här landet, säger Fouad Almssadi, och ler.

Fouad kom till Sverige för fyra år sedan, från Homs i Syrien. Han kom till Sverige för att fly undan kriget i Syrien. Idag jobbar han som test- och miljöingenjör på Ericsson. Han är också engagerad politiskt i Moderaterna.

Found trivs bra i Upplands-Bro.

– Det är en fin kommun. Vi bor i ett nybyggt område. Här finns inte mycket konflikter, säger Fouad.

Under kvällen bjöds det på allsång av nationalsången.

”Sverige tillhör dig”

Varje år arrangerar Upplands-Bro en medborgarskapsceremoni för att välkomna kommunens nya svenskar. Årets ceremoni inleddes med ett tal av kommunstyrelsens ordförande, Fredrik Kjos (M).

– Att vara svensk är ingen speciell dialekt eller accent. Att vara svensk är att dela ett språk och att ta ansvar för vår demokrati. Att dela en plats på jorden och att dela en gemenskap. Sverige tillhör dig. Och du tillhör Sverige, avslutade Fredrik Kjos (M), från scenen.

Kommunstyrelsens ordförande, Fredrik Kjos (M), tillsammans med familjen Falck/Kulinich.

Bakelse och kaffe

Efter talet firades det med svenskt smörgåsbord. Till kaffet serverades det en festlig Upplands-Bro-bakelse. I bakgrunden spelades svensk folkmusik, något som förgyllde tillvaron ytterligare.

Familjen Falck/Kulinich var också på plats och firade Sergeii Kulinichs nya svenska medborgarskap. Sergeii är född och uppvuxen i Ukraina och bor nu i kommunen tillsammans med sin familj.

Folkmusiken, som framfördes av Hasse Svedberg på fiol och Bernt Gahn på dragspel, uppskattades av besökarna.

Minnesbevis

Innan festligheterna var slut fick alla nya svenskar även ta emot ett minnesbevis och en glasassiett med Ekhammargubben på.

Ceremonin arrangerades i kommunhuset i Kungsängen, torsdagen den 11 april.

Relaterade nyheter