29MAR2019

Därför satsar kommunen på AI – artificiell intelligens

AI – artificiell intelligens – blir allt vanligare i vår vardag, ofta utan att vi själva tänker på det. När vi lyssnar på Spotify, klickar runt på Facebook eller söker på Google, är det en AI som kommer med förslag på nya saker att klicka på. Visste du att Upplands-Bro kommuns webbplats har en AI som hjälper dig att snabbare hitta det du söker efter? Och detta är bara en liten del av det stora digitaliseringsarbete som pågår i kommunen.

Närbild av man som står framför en dataskärm.

Johan Albertsson har varit med och utvecklat Upplands-Bro kommuns webbplats med AI-teknologi. (Foto: Martin Vind Zettersten)

Kommunens IT-chef Johan Hedberg har intensiva dagar. Vi befinner oss i en tid då det händer oerhört mycket inom IT, informationsteknik.

– Vi är på väg in i ett stort paradigmskifte. Man brukar prata om att vi är inne i den tredje generationens industrialisering, säger Johan Hedberg och förklarar att AI är en del av detta.

I kommunen pågår ett digitaliseringsarbete på bred front. Mycket handlar om förstudier för att se hur tekniken bäst kan komma till medborgarnas nytta. Det kan röra sig om allt ifrån tjänster som att kunna söka bygglov digitalt till sensorer som känner av när sopkärl ska tömmas.

Ett projekt som redan kommit till skott är webbplatsen, där Upplands-Bro är testkommun för företaget rek.ai som använder artificiell intelligens för personalisering av webbplatser. Än så länge är Upplands-Bro och Falkenberg de enda kommunerna i Sverige som använder sig av den här tekniken.

Och vad går AI-tekniken ut på?

Många förknippar kanske AI med framtidsvisioner där världen tagits över av intelligenta maskiner. Där kanske vi måste göra en del science fiction-entusiaster besvikna. Alltså, tänk inte Terminator 2 eller Matrix (två dystopiska filmer med AI-tema) utan snarare appar som filmtjänsten Netflix, där du hela tiden får förslag på andra filmer som AI:n räknat ut att du kan vara intresserad av.

En man som föreläser framför en storbildsskärm.

Johan Albertsson på rek.ai berättar om möjligheterna med AI och hur tekniken redan används på kommunens webbplats.

En personaliserad upplevelse

På kommunens webbplats dyker förslag på nya sidor upp i menyn "Hitta snabbt". Förslagen ändrar sig hela tiden, beroende på vad AI:n tror att du är intresserad av. Detta kallas för personalisering och innebär att alla som surfar in på www.upplands-bro.se får en unik och personlig upplevelse. AI:n tar bland annat hänsyn till klockslag, platsen du surfar ifrån, om du använder en mobil eller stationär dator, vädret, vad du tidigare klickat på och vad alla andra tidigare besökare klickat på i liknande situationer. Johan Albertsson, som driver företaget rek.ai tillsammans med kollegan Thomas Papatziamos, ger ett exempel:

– Det snöar, det är mitt i natten, du befinner dig i Upplands-Bro och det är minusgrader. Andra som besökt kommunens webbplats under samma förutsättningar har tittat på de här sidorna.

Ett tydligt exempel är kommunens e-tjänster och blanketter. Om du till exempel först varit inne och tittat på sidan med information om bygglov och sedan klickar på "Blanketter & e-tjänster", så hamnar "Ansökan om bygglov" högst upp på listan med förslag.

Men, vad är poängen då?

– Att man som medborgare får hjälp med att snabbare och effektivare hitta rätt information, få svar på sina frågor och slutföra sitt ärende på webbplatsen, säger Maria Olsson Solmaz, digital kommunikatör på Upplands-Bro kommun.

Porträttbild på kvinna.

Maria Olsson Solmaz är digital kommunikatör i Upplands-Bro kommun.

Hon ser redan resultat sedan AI:n infördes. Statistiken visar att 25 procent av besökarna klickar på någon av rekommendationerna kommunens AI föreslår. Antalet som lämnar webbplatsen utan slutfört ärende har minskat med 30 procent och surftiden för att hitta rätt på sidan har minskat med 31 procent.

Inga kakor sparas

– Det som är speciellt med oss är att detta sker helt anonymt, säger Johan Albertsson.

Medan många andra webbplatser sparar användardata i form av så kallade cookies när du surfar, så sparar kommunens AI endast ditt beteendemönster.

– Det är som att varje gång någon tittar på en sida så tar vi ett foto över världen. När du kommer till webbplatsen så ska vi hitta det foto som passar bäst med din bild.

På så sätt blir kommunens AI smartare och smartare för varje dag, i och med att den får fler och fler foton att jämföra med.

Och det finns ingen risk att kommunens webbplats blir så smart att den tar över världen och utplånar mänskligheten – som i filmerna?

– Inte ännu. Det är en bit kvar, skrattar Johan Albertsson och förtydligar för säkerhets skull: Det finns ingen risk alls.

Han tror att synen på AI har förändrats. Numer så förknippar man fenomenet snarare med föreslagna spellistor på Spotify eller Volvo-reklamen, där den intelligenta bilen upptäcker en fotgängare och bromsar innan föraren hunnit reagera.

Porträttbild av en man framför ett fönster och en grön krukväxt.

Johan Hedberg är IT-chef i Upplands-Bro kommun.

Kommunens IT-chef Johan Hedberg är entusiastisk över utvecklingen och ser många möjligheter att effektivisera kommunens tjänster och förenkla vardagen för invånarna. Än så länge syns inte så mycket av digitaliseringsarbetet utåt, men internt pågår utvecklingsarbetet för fullt. Det handlar till exempel om att ta fram nya e-tjänster, elektroniska fakturor, digitala hjälpmedel inom hemtjänsten och wifi på publika platser.

– Inom hela utbildningssidan görs jättemycket för att digitalisera. Det är ett initierat arbete där vi har kommit väldigt långt, säger Johan Hedberg.

Internet of Things – Sakernas internet

Något som kan komma till stor nytta, förutspår Johan Hedberg, är det som kallas för Internet of Things och innebär att saker kopplas upp mot internet för avläsning eller fjärrstyrning. Med hjälp av sensorer kan man till exempel läsa av om en p-plats är ledig, ett sopkärl behöver tömmas eller en livboj saknas.

– Sensorerna kan ge oss information som ger oss ett bättre beslutsunderlag för att göra förbättringar, säger han.

En annan sak som både Johan Hedberg och Johan Albertsson tror starkt på är "voice", rösttekniken som gör det möjligt att prata med internet.

– Tittar vi 10–15 år fram i tiden så tror jag att det mesta är röststyrt, konstaterar Johan Hedberg.

Med hjälp av artificiell intelligens och röststyrning skulle man kunna hitta nya sätt att göra kommunen mer tillgänglig för grupper som i dag har svårt för att hitta rätt information. Ett tänkbart scenario är att du kan prata med kommunens webbplats och inte bara få svar, utan även hjälp med att till exempel fylla i en ansökan om hemtjänst.

Relaterade nyheter