20SEP2018

Lokalpolisen Magnus är årets Upplands-Broare

Varje år delar kommunen ut priset årets Upplands-Broare för att uppmärksamma personer som på olika sätt gjort en insats som goda förebilder i kommunen. Årets pris går till lokalpolisen Magnus Nilsson, uppvuxen i Bro, som är ansvarig för extern, strategisk samverkan inom polisen.

– Jag är jätteglad, något överraskad och förvånad måste jag säga. Jag tycker bara att jag gör mitt jobb, säger Magnus.

Magnus Nilsson, årets Upplands-Broare 2018!

Trogen kommunen

Magnus kom till Upplands-Bro 1973. Sedan dess har han varit kommunen trogen, bortsett från en kort sejour när han gick i årskurs tre, och hans föräldrar ville prova lyckan i Umeå.

Sejouren i norra Sverige blev kortvarig och snart var Magnus tillbaka på Ekhammarskolan.

“Jag är polis”

Magnus roll inom polisen innebär att han är en brygga mellan lokalpolisen och resten av samhället. I jobbet ingår det att samarbeta med kommunledningen, föreningar, fastighetsbolag, ledningsgrupper inom kommunen och olika samfund.

– Jag är polis och har varit det i 15 år. Och jag har alltid, eller delvis, jobbat i den här kommunen. Sedan 2015 har jag ett samverkansansvar vilket innebär att jag får utlopp för mitt engagemang för kommunen, berättar Magnus.

Magnus är en välkänd person i kommunen och känd för sitt stora engagemang. Vad Magnus vill i framtiden råder det ingen tvekan om.

– Jag har ett engagemang och jag är tillgänglig. Jag vill driva utvecklingen framåt i den här kommunen. Tillsammans med kommunen, säger Magnus.

Om priset

En gång om året utser Upplands-Bro kommun årets Upplands-Broare. Priset infördes 2005 och delades ut första gången 2006, till Annika Sörenstam. Sedan 2012 är det allmänheten som nominerar kandidater till priset.

Prisutdelning

Priset årets Upplands-Broare delades i kommunhuset onsdagen den 19 september, i samband med kommunfullmäktiges sammanträdande.

Innan Magnus klev ned från scenen för att motta priset – en blomsterbukett och ett konstverk från Glasbolaget, tackade han, och passade även på att blicka framåt.

– Jag har 20 år kvar till pension, så jag hoppas kunna fortsätta med det här ett tag till.

Årets Upplands-Broare

Utdrag ur årets nominering

”Fast han har en roll som tar mycket tid och kraft så ger han alltid mer tid och kraft än han egentligen behöver. Den jag vill nominera är vår mest engagerade polis i kommunen, Magnus Nilsson.

Han svarar oftast i telefon även när han är ledig, han är alltid trevlig och intresserad av vad man har att säga. Fast han antagligen har hört samma sak miljoner gånger. Magnus gör ett svårt och viktigt jobb och han gör det med en brand för den hör kommunen som är på riktigt!

Han förtjänar ett ordentligt tack för att han gör ett så tufft jobb, så bra i en tid där vi alla vet vad polisen har för resurser.”

Relaterade nyheter