18APR2018

Lars Eriksson blev Årets Upplands-Brokonstnär

Lars Eriksson blev Årets Upplands-Brokonstnär. Han tog emot priset i Konsthallen/Kulturhuset i Kungsängen den 18 april.

- Det känns överväldigande att få det här fina priset, säger han.

Lars Eriksson framför sin målning Kubistisk vallmo. Foto: Kristina Andersson

Lars Eriksson och hans målning Kubistisk vallmo fick flest röster under Vårsalongen 2018. Det stod klart när rösterna var färdigräknade sent på onsdagen den 18 april. Det var rekordmånga som hade röstat, 338 personer jämfört med förra årets 250.

Kubistisk Vallmo är en 80x80 cm stor oljemålning i röda, gråa och gröna nyanser.

• - Den består enbart av raka streck. Jag har inte använt en enda böjd linje. Och man kan väl säga att den tillhör mina tekniska målningar eftersom den är uppbyggd av geometriska former, säger Lars Eriksson.

Under jubel och applåder fick Lars Eriksson ta emot blommor och ett diplom men det finaste priset kommer i höst i form av en separatutställning i Konsthallen.

Kulturnämndens ordförande, Andrée Wright, hälsade välkommen till prisutdelningen.

- Det är fascinerande att Vårsalongen alltid håller så hög kvalitet. Sedan är det förstås härligt att Årets Upplands-Brokonstnär går och vinner med ett så färstarkt vår- och sommartema, säger han efter prisutdelningen.

Lars Eriksson är bosatt i Kungsängen sedan mitten av 1970-talet. Han tycker själv att hans konst ligger närmast opkonst, eller optisk konst, en abstrakt konstform som uppstod på 1960-talet och som bygger mycket på mönster och optiska illusioner.

- Jag tycker om att måla tekniskt och geometriskt. Jag kanske är påverkad av min bakgrund som ingenjör. Mina målningar har också ofta 3D-inslag, något som jag tycker är roligt, berättar han.

Lars Eriksson målar även miniatyrmålningar med föreställande motiv.

- Ofta är det få färger i mina verk men istället kan varje färg ha många nyanser. Detta har resulterat i stilrena och förhoppningsvis intressanta målningar som kräver detaljstudier och eftertanke.

Konsten har alltid varit ett stort intresse. Under uppväxten på Hälsingekusten under 1940-talet tecknade han mycket. På 1970-talet började han måla i olja. Därefter följde några intensiva årtionden då småbarn och yrkeslivet tog all tid.

När yrkeslivet avslutades 2008 fick Lars Eriksson mer tid över till måleriet. Sedan dess är han mycket produktiv.

- Tavlorna bara dyker upp. När jag målar en tavla så dyker idéerna upp och då måste jag göra en snabbskiss för att inte glömma bort, berättar han.

Detta är tredje gången som Lars Eriksson är med på Vårsalongen i Upplands-Bro. Han deltagit i ett sjuttiotal utställningar, bland annat har hans konst visats på Edsviks höstsalong med tusentals besökare samt på olika internationella samlingsutställningar.

På årets Vårsalong samsas 31 sinsemellan väldigt olika verk. Från verket Kretskort i varmskulpterat glas och ett drakhuvud i paprier maché till den naivistiska oljemålningen Det var dans bort i vägen och den smått hotfulla akrylmålningen Lömske Kalle Kanin. Alla konstnärer, från 16 år, som är bosatta och/eller konstnärligt verksamma i Upplands-Bro har kunnat lämna in konstverk till Vårsalongen.

Utställningen går att se fram till söndagen den 22 april kl 15.

Pristagaren Lars Erikssons eget tips är att titta in för att se oljemålningen Grön intuition av Johan W Dahoud.

Det är definitivt en favorit. Jag tror att jag kan se August Strindberg i den tavlan, säger han.

Vårsalongen är ett samarbete mellan Upplands-Bro kommun och föreningen Konstformer. Årets jury har bestått av Kultur- och fritidsnämndens ordförande Andrée Wright, Tina Närefors från föreningen Konstformer samt Magnus Carlberg och Anna Sjunnesson från Kulturenheten.

För årets pristagare väntar nu en separatutställning i Konsthallen i september. Och några problem att fylla lokalen lär det inte bli.

Jag har bortåt 200 verk hemma. Det ska verkligen bli roligt att visa upp mina stora målningar. De är inte så lätta att få med annars. Det blir tekniska målningar. Det blir 3D. Och mina figurativa miniatyrmålningar kommer också att finnas med, avslutar Lars Eriksson.

Se fler av Lars Erikssons målningar.

Relaterade nyheter

• 3 OKT 2019
    Höstlovet närmar sig med stormsteg! Här kommer årets höstlovsprogram med massor av roliga aktiviteter under vecka 44: Konstskola, skräckteater, bio, halloweenfest, bågskytte, keramikkurs, stallhäng och mycket mer.
  • 30 SEP 2019
    Drömjobb och demokrati var temat när det bjöds på talkshow på Stora scenen i Kulturhuset i fredags. Kvällens värd Barakat B Ghebrehawariat alias Demokratiagenten samtalade med tre unga kreatörer – en poet, en dansare och en youtuber...
  • 10 SEP 2019
    Efter en regnig start på dagen lättade äntligen molntäcket och solen sken över både den nyinvigda aktivitetsparken och alla besökare som hade kommit för att fira 2019 års upplaga av Fest i byn i Bro centrum.