6APR2018

Marknadsföring i sociala medier i fokus

Hur fungerar sociala medier som marknadsföringskanal? Och vilka kanaler och målgrupper ska prioriteras för att nå önskad effekt? De och många andra frågor besvarades under näringslivslunchen på Lejondals slott den 28 mars.

Jenny Herin, marknadskoordinator och produktionsledare, på Ragn-Sells AB

Föreläsaren för dagen var Jenny Herin, marknadskoordinator och produktionsledare på Ragn-Sells AB. Jenny delade med sig av sin erfarenhet om de grundläggande delarna inom digital marknadsföring och hur du som liten och mellanstor företagare kan använda sociala kanaler för att öka försäljningen.

Digital marknadsföring – en möjlighet

Digital marknadsföring är en stor möjlighet för småföretagare. Fler och fler gör inköp digitalt. Hela 94 procent av svenskarna har Internet. Och 74 procent finns på Facebook och 54 procent har Instagram.

Hur ska du företagare då gå tillväga för att lyckas med din marknadsföring? Jenny pekade på vikten av att våga välja och prioritera målgrupper. En annan viktig aspekt är att välja kanal efter syfte och målgrupp.

Nästa steg är att hitta ”ditt relevanta innehåll” och sedan ”paketera” det budskapet. Andra tips som företagarna fick med sig var att vara generös med sin kunskap och expertis, men även att engagera sin målgrupp för att bredda den digital spridningen.

Linus Holmgren, HR-konsult från Vallentuna kommun, föreläste också under dagen hur företagare kan använda LinkedIn som en kanal för att hitta rätt kompetens för sitt företag.

Ny ordförande i Företagarna

Näringslivslunchen avslutades med att Birgitta Dickson presenterade sig själv som den nya ordföranden i Företagarna Upplands-Bro Håbo. Nina Strange som representerade Damernas affärsnätverk informerade kort om Upplands-Brogalan som hålls fredagen den 13 april på Happy Tammsvik.

Näringslivslunchen arrangerades av Upplands-Bro kommun.

Relaterade nyheter

  • 10 SEP 2019
    Över hundra företagare, tjänstemän, representanter från polisen och politiker samlades onsdagen den 4 september för att diskutera hur kommunens företagare kan samverka för att jobba mot ökad social hållbarhet i kommunen. Fokus under...
  • 3 SEP 2019
    Inspiration och nytänkande var ledorden när ett tjugotal företagare samlades för att diskutera och utveckla det nystartade samarbetet mellan skola och näringsliv i Upplands-Bro kommun fredagen den 30 augusti.
  • 23 AUG 2019
    Tillväxtundersökning stod i fokus under kommunens näringslivslunch som arrangerades på Lejondals Slott, onsdagen den 21 augusti. Omkring 70 företagare deltog i höstens första näringslivsträff.