12DEC2017

Upplands-Bro är Sveriges 21:a bästa skolkommun!

Nya siffror visar att Upplands-Bro klättrat som skolkommun. Från plats 69 år 2016 till plats 21 i år.

Varje år mäter Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) elevers resultat i årskurs 6 och 9. För eleverna i Upplands-Bro kommun ökar resultaten från 2016. 85.1 procent av eleverna som gick ut 9:an på kommunala skolor i våras (exklusive nyanlända) har uppnått de satta kunskapsmålen. Det är en ökning med fyra procentenheter från 2016.

Foto: Mostphotos

Även det genomsnittliga meritvärdet för årskurs 9 ökar i kommunen. 2016 låg genomsnittet för kommunala skolor på 234,8, motsvarande siffra för 2017 är 239. Om de nyanlända elevernas resultat läggs in i statistiken ses även här en ökning, från 230.9 till 234.6.

– Det är väldigt glädjande att se utvecklingen av elevernas resultat. Utbildningskontoret har under de senaste åren arbetat aktivt för att bland annat öka lärartätheten i skolorna. Det är för tidigt att säga ifall de ökade resultaten beror på den ökade lärartätheten i kommunens skolor, men det kan vara en del av sanningen. Vi fortsätter vårt arbete för att alla elever i kommunens skolor ska få undervisning av hög kvalitet och stöd utifrån sina behov, säger Kaj Söder, utbildningschef i Upplands-Bro kommun.

Relaterade nyheter

  • 28 JUN 2019
    När sammanställningen över meritvärden 2019 gjorts ses en kraftig ökning i Upplands-Bro kommuns skolor. Meritvärde för 2019 ligger på 245,8 vilket är en ökning från 235,6 år 2018. Två av tre av de kommunala skolorna ökar meritvärdet...
  • 14 JUN 2019
    Förskolan Blomman i Bro har byggts ut för att täcka de volymökningar som finns och kommer att finnas på sikt. Med sång och goda tilltugg invigdes de nya lokalerna. I stället för traditionell bandklippning fick barnen knyta ihop två...
  • 13 JUN 2019
    Varje år delar Upplands-Bro kommun ut ett pedagogiskt pris till en eller flera verksamheter som särskilt utmärkt sig inom ett förutbestämt fokusområde, som i år är det språkutvecklande arbetssättet. Vinnare av 2019 års pedagogiska...