24FEB2017

Stort intresse för modersmålsdagen

Det var helt fullsatt i Stora Scenen i Kulturhuset när Modersmålsdagen 2017 arrangerades. Där bjöds det på flera internationella uppträdanden och presentation av modersmålsutbildningen i kommunen.

Wesiyanee, en av eleverna i kommunen som läser modersmål, visade en thailändsk dans på modersmålsdagen. Foto: Ulf Rask

Wesiyanee, en av eleverna i kommunen som läser modersmål, visade en thailändsk dans på modersmålsdagen. Foto: Ulf Rask

I Upplands-Bro kommun pratas fler än 30 olika språk. Det finns över 1 100 elever i grundskolan och på gymnasiet som läser modersmålsspråk. Det har visat sig att elever som har tillgång till undervisning i och på sitt modersmål lyckas överlag bättre med att tillägna sig kunskaper i andra ämnen i skolan.

På flera olika håll i landet har modersmålet uppmärksammats. I Upplands-Bro arrangerades modersmålsdagen på torsdagen.

I entrén var det uppdukat med kakor av många olika slag, teckningar, illustrationer och böcker på flera olika språk visades upp. Inför fullsatta läktare bjöds det på olika sånger, dikter, danser och berättelser.

Camilla Janson (S), Kommunstyrelsens ordförande, inledde modersmålsdagen.

Camilla Janson (S), Kommunstyrelsens ordförande, inledde modersmålsdagen.

Kommunstyrelsen ordförande, Camilla Janson (S), inledde eventet, där hon bland annat tog upp vikten av att fortsätta lära sig sitt språk för att lyckas bra i skolan.

– Det är också en rikedom med 30 olika språk, säger Camilla Janson.

Elever från Råbyskolan, Bergaskolan och Finnstaskolan sjöng en sång som elever i Somalia brukar sjunga varje morgon. Sången handlar om varför de vill komma till skolan och att de har målet att skaffa sig kunskap.

Där kunde alla gäster följa med i texten då den samtidigt visades på storbild.

Ett träd med löv, där löven symboliserar att vi är unika löv som sitter på olika grenar på samma träd som har samma rötter. Texten träd är skrivet på olika språk.

Ett träd med löv, där löven symboliserar att vi är unika löv som sitter på olika grenar på samma träd som har samma rötter. Texten träd är skrivet på olika språk.

Dagens konferencier, Giovanni Ciancia som är modersmålslärare i italienska, intervjuade Samanthi, enhetschef för modersmål, lärare Musthaque och eleven Manahil.

– Det är viktigt att börja träna sitt modersmål redan i förskolan, då blir det lättare att nå målet i de ordinarie ämnena i skolan, säger Samanthi.

Manahil kom till Sverige för sex år sedan från Pakistan. Att få fortsätta lära sig sitt modersmål innebär att hon lättare kan kommunicera med familj och släkt.

– Jag är tacksam att jag har fått den möjligheten, säger Manahil.

Programmet fortsatte sedan med bland annat en thailändsk dans, dikt på Swahili, två traditionella danser från den spansktalande världen, isländsk rapp och afghansk nationaldans.

Efter scenprogrammet avslutades dagen med fika och provsmakning.

Giovanni Ciancia som är modersmålslärare i italienska, intervjuade Samanthi, enhetschef för modersmål, lärare Musthaque och eleven Manahil.

Giovanni Ciancia som är modersmålslärare i italienska, intervjuade Samanthi, enhetschef för modersmål, lärare Musthaque och eleven Manahil.

Relaterade nyheter

  • 30 DEC 2019
    Varje år genomför Skolverket en mätning av det så kallade Salsavärdet* i skolor över hela landet. Salsa är Skolverkets metod att vikta meritvärdet utifrån ett antal faktorer som föräldrars utbildningsnivå, andel elever med utländsk...
  • 21 NOV 2019
    Från och med nästa år blir FN:s konvention om barnets rättigheter lag i Sverige. Förskolorna i Upplands-Bro firade detta med en ljusmanifestation på Barnkonventionsdagen onsdagen den 20 november. 1500 ljuslyktor tändes i Bro och Kungsängens...
  • 16 OKT 2019
    När Lärarförbundet presenterar sin ranking över landets kommuner hamnar Upplands-Bro kommun på plats nummer 174:e i landet och som nummer tio av länets 26 kommuner. Rankingen mäter flera olika delar, bland annat elevernas meritvärde...