18FEB2021

Upplands-Brogymnasiet startar medieprofil

Till höstterminen 2021 finns en ny medieprofil att söka för elever på Upplands-Brogymnasiet. Medieprofilen fokuserar på digitalt skapande, design och media.

Inga förkunskaper krävs för att söka medieprofil, som ryms inom det individuella valet genom kurserna Digitalt skapande 1 och 2.

- Vi har sedan tidigare musikprofil och flera idrottsutbildningar på Upplands-Brogymnasiet, nu vill vi bredda valmöjligheterna genom att komplettera med något som ligger helt rätt i tiden: digitalt skapande. Medieprofilen riktar sig till den som vill få fler praktiska inslag i sin gymnasieutbildning och lära sig allt om digital medieproduktion från första idé till färdig film, fotoutställning, animation eller designad produkt. Vi kommer även prata om marknadsföring, målgrupper och vad som egentligen krävs för att bli en framgångsrik influencer eller digital mediekreatör, säger Ann Arvedahl, medielärare på Upplands-Brogymnasiet.


Från årskurs 1 på gymnasiet kan elever välja att läsa medieprofilen. Profilen är tillgänglig för både nya elever och de som redan går på skolan och läser något av programmen Barn och fritid, Ekonomi, Handel och administration, Naturvetenskap, Samhällsvetenskap eller Teknik. Profilen utgörs av två kurser om vardera 100 poäng som inryms i det individuella valet. Under kurserna Digitalt skapande 1 och 2 får eleverna lära sig grunder inom foto, film och formgivning. Fokus ligger på idéskapande och utveckling av den kreativa förmågan.

- Under ett visionsarbete för Upplands-Brogymnasiet framkom att ett önskemål var att ha fler profiler att välja bland för eleverna. Det är väldigt roligt att se att det nu blir verklighet då medieprofilen kompletterar de profiler som redan finns idag, säger Lisa Edwards (C), ordförande i Gymnasie- och arbetslivsnämnden.

Eleverna inom medieprofilen får lära sig mer om hur budskap kan göras mer intresseväckande, hur man skapar egna marknadsföringsberättelser som väcker känslor och hur man jobbar med bildmanus och reklamfilmsproduktion.

- En styrka är att vi har medielärare som tidigare har arbetat i branschen och modern utrustning med lätthanterliga filmkameror, ritplattor, fotostudio och tillgång till de senaste redigeringsprogrammen för foto, film och formgivning, berättar Ann Arvedahl.

Relaterade nyheter

  • 1 JUL 2022
    Nu utökar vi vår satsning på LIU basket med ytterligare ett träningspass per vecka samt kursen Träningslära 1 i årskurs 3. Dessutom finns möjlighet att åka till USA på basketresa för att besöka olika skolor och träffa tränare och...
  • 17 JUN 2022
    Marika Löf, Lillsjöskolan, Upplands-Bro kommun, tilldelas Pedagogiska priset läsåret 2021/2022. Marika Löf får utmärkelsen för sitt arbete på Fyren, en kommungemensam resursgrupp i Upplands-Bro kommun för elever med behov av extraordinärt...
  • 16 JUN 2022
    Nu har årets glada studenter sprungit ut och ettor och tvåor har gått på sommarlov. Vi önskar er en riktigt fin sommar och ser fram emot att träffa både gamla och nya elever i augusti! 22 augusti Uppstart åk 1 23 augusti Uppstart...
Upp