18FEB2021

Upplands-Brogymnasiet startar medieprofil

Till höstterminen 2021 finns en ny medieprofil att söka för elever på Upplands-Brogymnasiet. Medieprofilen fokuserar på digitalt skapande, design och media.

Inga förkunskaper krävs för att söka medieprofil, som ryms inom det individuella valet genom kurserna Digitalt skapande 1 och 2.

- Vi har sedan tidigare musikprofil och flera idrottsutbildningar på Upplands-Brogymnasiet, nu vill vi bredda valmöjligheterna genom att komplettera med något som ligger helt rätt i tiden: digitalt skapande. Medieprofilen riktar sig till den som vill få fler praktiska inslag i sin gymnasieutbildning och lära sig allt om digital medieproduktion från första idé till färdig film, fotoutställning, animation eller designad produkt. Vi kommer även prata om marknadsföring, målgrupper och vad som egentligen krävs för att bli en framgångsrik influencer eller digital mediekreatör, säger Ann Arvedahl, medielärare på Upplands-Brogymnasiet.


Från årskurs 1 på gymnasiet kan elever välja att läsa medieprofilen. Profilen är tillgänglig för både nya elever och de som redan går på skolan och läser något av programmen Barn och fritid, Ekonomi, Handel och administration, Naturvetenskap, Samhällsvetenskap eller Teknik. Profilen utgörs av två kurser om vardera 100 poäng som inryms i det individuella valet. Under kurserna Digitalt skapande 1 och 2 får eleverna lära sig grunder inom foto, film och formgivning. Fokus ligger på idéskapande och utveckling av den kreativa förmågan.

- Under ett visionsarbete för Upplands-Brogymnasiet framkom att ett önskemål var att ha fler profiler att välja bland för eleverna. Det är väldigt roligt att se att det nu blir verklighet då medieprofilen kompletterar de profiler som redan finns idag, säger Lisa Edwards (C), ordförande i Gymnasie- och arbetslivsnämnden.

Eleverna inom medieprofilen får lära sig mer om hur budskap kan göras mer intresseväckande, hur man skapar egna marknadsföringsberättelser som väcker känslor och hur man jobbar med bildmanus och reklamfilmsproduktion.

- En styrka är att vi har medielärare som tidigare har arbetat i branschen och modern utrustning med lätthanterliga filmkameror, ritplattor, fotostudio och tillgång till de senaste redigeringsprogrammen för foto, film och formgivning, berättar Ann Arvedahl.

Relaterade nyheter

  • 15 OKT 2021
    Att använda digitala verktygen är en naturlig och självklar del av vardagen för de allra flesta barn idag. Digitala verktyg kan användas för att göra undervisning i förskolor och skolor mer tillgänglig för alla barn och stärka barnens...
  • 1 OKT 2021
    När höstterminen 2021 började startade också den nya verksamheten Upp-Starten för elever som nyligen kommit till Sverige. Syfte med verksamheten är att ge eleverna en så bra start som möjligt i den svenska skolan.
  • 23 SEP 2021
    Hur kan en utomhusyta som vuxna knappt ser förvandlas till att bli en plats att stanna till vid, leka vid och använda? Svaret är enkelt. Genom att se världen genom barnens ögon. Detta testas nu i Upplands-Bro.   
Upp