18MAR2020

Kreativ utbildning med aktuellt mediefokus

Hur kan vi avgöra om nyhetsrapporteringen är fejk eller verklighet? Varför avbildas män och kvinnor olika i sociala medier och reklamannonser? Vilken makt spelar världens mediekanaler för politik, populärkultur och miljöengagemang? Detta är frågor som eleverna på Upplands-Brogymnasiets medieinriktningar får grotta ner sig i parallellt med praktiskt, kreativt arbete i form av foto, film och grafisk formgivning.

Elsa Mandahl och Anastacia Eftihidis går på EstetMedia på UBG. De har just valt varsitt LP-omslag som de ska producera en ny layout till.

Elsa Mandahl och Anastacia Eftihidis går på EstetMedia på UBG. De har just valt varsitt LP-omslag som de ska producera en ny layout till.

  • – Jag har lärt mig så mycket under dessa tre år, allt från att designa snygga produkter digitalt till att förstå hur medier på olika sätt påverkar oss varje dag i både smått och stort, säger Elsa Mandahl.

Hon går sista terminen på Upplands-Brogymnasiets program Estetik och Media. I kurser som digitalt skapande, film- och tv-produktion, mediekommunikation och grafisk formgivning har medieeleverna lärt sig verktygen från grunden, både teoretiskt och praktiskt.

  • När man börjar på Estet Media behöver man inte kunna någonting om till exempel de kameror eller datorprogram som vi sedan använder oss av i kurserna. Under första året får man lära sig allt från att sätta ljus i fotostudion till hur man kan analysera reklam utifrån kommunikationsteorier.

Elsa går i samma klass som Alexandra Douglas, som i stället valde skolans andra medieprogram: Samhäll med inriktning medier, information och kommunikation.

  • – Vi har flera av de praktiska kurserna också, som foto och grafisk formgivning och medieproduktion, men läser även journalistik, psykologi och språk. Jag har lärt mig mycket om hur samhället fungerar utifrån ett medieperspektiv och att till exempel det fria ordet är något viktigt att uppskatta, eftersom det inte är en självklarhet överallt i världen, säger Alexandra.

På medieinriktningarna arbetar erfarna lärare med yrkeslivserfarenhet från mediebranschen och strävan är alltid att uppgifterna ska kännas som att de är ”på riktigt”.

  • – Vi kan till exempel få i uppgift att producera en reklamkampanj för någon organisation. Då går vi in i de olika roller som finns på en reklambyrå och tar ansvar för hela produktionen, från research och manusidéer till att fota, göra layout för logor och annonser och spela in en reklamfilm. Det finns alltid tidsramar och deadline som vi måste hålla och det skapar en känsla av att jobba på riktigt, förklarar Elsa.

Elsa Mandahl och Alexandra har stängt in sig i ett av de ljudisolerade båsen i UBG:s medielokaler. De ska redigera film i programmet Final Cut. – Vi kunde inget av det här när vi började i ettan, men fick lära oss alla kameror, program och utrustning på plats, säger Elsa.

Elsa Mandahl och Alexandra har stängt in sig i ett av de ljudisolerade båsen i UBG:s medielokaler. De ska redigera film i programmet Final Cut. – Vi kunde inget av det här när vi började i ettan, men fick lära oss alla kameror, program och utrustning på plats, säger Elsa.

En annan viktig del i utbildningen är studiebesök och att få träffa före detta elever som kommer tillbaka för att inspirera och berätta vad som hänt efter gymnasiet. Under åren har medieeleverna besökt vernissage, fotoutställningar, deltagit i egna konstprojekt och haft en uppskattad fotoutställning i kulturhuset i Kungsängen. I årskurs tre har de möjlighet att skapa sin egen portfolio där de samlar allt de producerat under gymnasietiden.

  • – Då har vi ett bra underlag om vi vill söka in på utbildningar där det krävs arbetsprover. Men man kan också ta med sig sin portfolio och visa upp för en arbetsgivare. Även om man söker ett jobb i butik eller på kontor är det bra att visa upp sin bredd och kompetens. Kanske behöver de plötsligt någon som kan ta bra bilder eller skriva en journalistisk text, säger Elsa.

Att utbildningen är så varierad är något som både hon och Alexandra tycker är ett stort plus.

  • – Ena dagen skapar vi snygga förpackningar till någon produkt som ska marknadsföras och nästa gör vi en genusanalys från ett medieperspektiv eller klipper ihop en kortfilm med egenskrivet manus, säger Elsa.

  • – Eller spelar in en podd om hur kött påverkar miljön. Det är roligt att det är så olika, menar Alexandra.

Hon har inte riktigt bestämt vad hon vill göra efter gymnasiet, men vet att hon i alla fall ska plugga vidare på universitet. Elsa vill arbeta med formgivning i framtiden.

  • – Helst av allt skulle jag vilja jobba med design på något sätt eller produktutveckling, avslutar hon.

Relaterade nyheter

Upp