För dig som elev

Från och med 13 maj och till 10 juni kan du som är folkbokförd i Upplands-Bro kommun och deltar i distansundervisning på Upplands-Brobymnasiet eller något annat gymnasium hämta Take away-lunch på anslutna restauranger och caféer.

Vem kan använda tjänsten?

Erbjudandet gäller för samtliga gymnasieelever som är folkbokförda i Upplands-Bro kommun. Det spelar ingen roll vilken skola du går på.

Kan jag ta del av erbjudandet om jag går på UBG, trots att jag bor i en annan kommun?

Nej. Du som är folkbokförd i en annan kommun än Upplands-Bro kan tyvärr inte ta del av erbjudandet även om du går på UBG. Detta för att undvika att elever åker (ofta tåg, buss) till och från Upplands-Bro, vilket inte är lämpligt under pågående pandemi. Sök på din hemkommuns webbplats för att se om du kan få matersättning från dem.

Kan jag ta del av erbjudandet om jag studerar på exempelvis vuxenutbildning eller SFI?

Nej, erbjudandet gäller endast för gymnasieelever som i vanliga fall serveras skollunch. Inte för studerande på vuxenutbildning, högskola eller yrkeshögskola.

Kan jag ta del av erbjudandet under praktiken/APL?

Du som har gymnasiepraktik/APL och är folkbokförd i Upplands-Bro kommun kan också ta del av erbjudandet, men då får du inte ansöka om ekonomisk ersättning för mat de dagar du utnyttjar erbjudandet.

Vilka datum gäller erbjudandet?

Erbjudandet gäller alla skoldagar under den tid som distansundervisningen pågår och gäller terminen ut. Sista dag för uthämtning av lunch är 10 juni. Det gäller INTE på helger eller då skolan är stängd på grund av röd dag, 21 och 22 maj.

Jag vill ta del av erbjudandet – hur gör jag?

Du som är gymnasieelev och folkbokförd i Upplands-Bro kommun anmäler dig via kommunens e-tjänst om du vill ta del av erbjudandet. Du identifierar dig med bank-ID.

För att få del av erbjudandet behöver du registrera dig senast 1 juni kl. 10.00.

Därefter kommer du att få QR-koder av kommunens QR-leverantör till den e-postadress du har angett inom 1-2 dagar, därefter löpande. Ser du inget mail – kolla i skräppostmappen!

Jag har inget bank-ID – kan jag anmäla mig ändå?

Du som inte har bank-ID registrerar dig här

Därefter kommer du att få QR-koder av kommunens QR-leverantör till den e-postadress du har angett inom 1-2 dagar, därefter löpande. Ser du inget mail – kolla i skräppostmappen!

Beställa mat – hur gör jag?

Du kontaktar själv någon av restaurangerna som finns i listan och beställer din mat. OBS! Det är upp till varje restaurang att avgöra hur många take away-lådor de kan laga per dag – om du får nej från en restaurang, ring en annan den dagen.

Jag behöver specialkost- hur gör jag?

Du som är allergisk mot något eller av andra skäl behöver specialkost – det är ditt eget ansvar att ha en dialog med restaurangen om detta.

Måste jag förbeställa mat dagen innan?

Nästan alla restauranger som anslutit sig vill ha beställningen dagen innan den ska hämtas för att de ska hinna beställa råvaror och planera sin matlagning. Du beställer genom att ringa restaurangen dagen före du vill hämta din mat.

Jag har registrerat mig, hur snabbt kan jag börja hämta ut lunchlådor?

Om du registrerar dig innan klockan 10.00 en dag, så får du QR-koder i mailen dagen efter senast klockan 11. Du kan då hämta ut lådor samma dag.

Sista dag för registrering är 1 juni kl. 10.

Sista dag för uthämtning av lunch är 10 juni.

Vilka tider kan jag hämta take away-lunchen?

Take away-lunchen kan hämtas ut på skoldagar klockan 11.00-14.00. Tänk på att hämta maten när du inte har lektion, skoldagens schema får inte störas. Erbjudandet gäller inte lov- eller helgdagar som 21 och 22 maj. Kom ihåg att hålla avstånd till folk i samband med mathämtningen och följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Hämta ut lunchlådorna – hur gör jag?

För att hämta ut lunchen visar du upp en giltig id-handling och QR-koden i restaurangen. Har du ingen giltig id-handling vänd dig till din skola som kan skriva ett intyg på att du är aktiv elev där.

Om jag beställer take away-lunch – men inte hämtar ut den – vad händer då?

Om du missbrukar erbjudandet genom att till exempel strunta i att hämta ut dina lådor eller inte följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, så kan du förlora din rätt att hämta ut lunchlådor. Då får du inga fler QR-koder på mailen.

Kan någon annan hämta ut maten till mig?

QR-koden är personlig, en förälder kan dock hämta ut luncher om hen har med sig elevens och sin egen id-handling och elevens personliga QR-kod. En elev kan inte hämta ut mat åt vänner.

Kan jag äta på restaurangen i stället för att ta med maten hem?

Nej. Luncherna kan bara tas "take-away" och kan alltså inte ätas på plats på restaurangen.

Vilken mat kan jag beställa?

Du väljer själv restaurang och måltid – dock är pizza och pommes frites inte tillåtet att välja eftersom kommunen har som policy att följa Livsmedelsverkets rekommendationer. Se respektive restaurangs webbsida eller motsvarande för vilken mat som erbjuds.

Kan jag beställa och hämta ut flera lådor samtidigt?

Det är möjligt att kvittera ut flera luncher vid samma tillfälle, dock högst fem luncher per vecka.

Vad får maten kosta?

Kommunen står för max 84 kronor per måltid (75 kronor + moms). Vill du ha något som kostar mer får du själv lägga till pengar. Du får inte pengar ”tillbaka” om du väljer en billigare rätt eller väljer att inte ta del av erbjudandet.

Kan jag beställa hemkörning?

Ja. Om restaurangen kan erbjuda hemkörning inom ramen för erbjudandet får den tjänsten nyttjas. Kommunen betalar inte extra för hemkörning.

Kontakt vid frågor

Har du frågor sin du inte kan hitta här, vänd dig till Kontaktcenter, via telefon 08-581 690 00 eller skicka in din fråga här.

Text för lättläst (radera textmodulen om sidan inte ska ha lättläst)

Upp