28MAJ2018

Kungsfestens besökare sken ikapp med solen

Kungsfesten lockade rekordpublik i lördags när festen för första gången arrangerades på Kungsängens IP. Förutom konserter kunde besökarna njuta av fantastiskt väder, loppisfynd, god mat och mingel med kommunens företag och föreningar.

Pidde P underhöll publiken från start till mål.

Årets fest inleddes med en invigning av kommunens nya lekpark – Drömparken. Omkring 150 barn och vuxna hade samlats för att provleka, njuta av värmen och äta invigningsglass.

Efter invigningen bjöd teatergruppen Gatstenspoesi på en klapprande föreställning som innehöll såväl poesi som gatukonst och improvisationsmusik.

Vid 12.00 höll kommunstyrelsens ordförande Camilla Janson (S) ett invigningstal, där hon bland annat lyfte fram renoveringen av Kungsängens torg och hyllade det lokala föreningslivet.

Kommunstyrelsens ordförande Camilla Janson (S) invigde Kungsfesten.

Prova på padel

En förening som var på plats under dagen var den nya föreningen Pop-up padel. I juni öppnar föreningen upp i sina nya lokaler i Coop:s gamla lokaler i Brunna. Padel är en relativt ny sport i Sverige och kan beskrivas som en blandning mellan tennis och squash.

Alexander Nordwall är en av initiativtagarna till den nya föreningen.

– Det känns skitkul att vi snart är igång. Det är en himla lätt sport. Alla kan spela, säger Alexander som avslöjar att det finns planer på att dra ihop en ungdomsförening med prova på-dagar i sommar.

Alexander Nordwall bjöd på vackert padelspel.

Ett padelracket är relativt tjockt men samtidigt relativt lätt.

VM-feber med Pidde P

Innan festens stora dragplåster, Mendez, gick upp på scenen, värme en energirik Pidde P upp publiken. Pidde, som nyligen släppt en VM-låt tillsammans med barnen till några av fotbollsspelarna i landslaget, var mycket nöjd med publikens mottagande.

– Det känns grymt att vara här. Magiskt. Jag blir väldigt glad av att se så mycket folk här, säger en svettig Pidde P direkt efter konserten.

Hur tror du att det kommer att gå för Sverige i fotbolls-VM i sommar?

– Bra. Super. Vi kommer att gå långt tror jag, säger Pidde P, och ler.

Pidde P tror på svenska framgångar i fotbolls-VM i sommar.

”Muchas gracias”

Vid 15.00 gick Mendez upp på scenen. Och det var ingen tveksam vem som var dagens stora dragplåster. ”Var det någon som röstade på mig i Melodifestivalen?”, ropade en laddad Mendez till publiken. Publiken svarade genast och sedan var den latinska festen igång.

– Det känns bra att vara här. Jag vill säga stort tack. Jag är väldigt tacksam för min publik. Muchas gracias, hälsar Mendez, som hade fullt upp med att skriva autografer efter konserten.

Vad tror du det är i din musik som folk tycker om?

– Jag hoppas att det är energin och glöden. Och att den smittar av sig. Livet är en fiesta, säger Mendez, och skrattar.

I slutet av konserten bjöd Mendez upp alla barn på scenen för att tillsammans framföra låten ”Everyday” – Mendez bidrag från Melodifestivalen. Initiativet fick scenen att gunga i takt med publikhavet och en bättre avslutning på en lyckad konsert går knappast att få.

Även Kungsfestens projektledare, Sara Eklind, var nöjd med konserten och arrangemanget som helhet.

– Sammangalgt har vi haft cirka 4500 besökare under hela dagen, vilket är besöksrekord. Många verkar nöjda med att vi flyttade festen till Kungsängens IP, men hur vi gör i framtiden har vi ännu inte beslutat, säger Sara, och skiner ikapp med solen.

Inget stoppade Broncos

Samtidigt som Kungsfestens ordinarie program avslutades var det avspark i matchen i amerikansk fotboll mellan Upplands-Bro Broncos och Södertäljelaget Telge Truckers. Det var fulla läktare på Kungsängens IP när domaren blåste igång matchen.

Publiken bjöds på strålande underhållning i form av fina löpningar, snabba passningar och hårda tacklingar. Apropå tacklingar, en lite för snäv passning från Broncos quarterback resulterade i att en av funktionärerna vid sidlinjen fick prova på hur det känns att bli tacklad av en flygande Broncosspelare. Som tur var gick det bra för alla inblandade. Broncos fortsatte på den inslagna vägen, och körde över även motståndarna, och vann till slut med hela 55-6.

I amerikansk fotboll används 4-7 domare per match.

Många hade samlats för att njuta av matchen och det fina vädret.

Ungdomar anordnade fest

Vid den sena eftermiddagen tog Fryshuset och kommunens ungdomsproducenter över scenen på Kungsfesten. Det var framförallt hiphop på programmet och på scenen blandades lokala förmågor med mer etablerade namn.

Mest jubel av alla fick rapparen Ricky Rich som bland annat står bakom hitsen ”Habibi”, ”Hon e fly” och ”Min diamant”.

Ibbe var en av akterna som uppträdde på hip-hopgalan.

Fler bilder

Mitt i prick! Broncos bjöd besökarna på en knivig utmaning.

Funkismellogänget bjöd på underhållning i form av låten "Vi ska bada nakna".

Den andra delen av Mellogänget framförde den passande låten "När vi gräver guld i USA".

Kungsfesten 2018 bjöd på besöksrekord med 4500 besökare.

Burkar, byttor och buteljer - det mesta gick att hitta på Kungsfestens loppis.

Gatstensteatern bjöd på ett minnesvärt uppträdande.

Drömparken invigdes av tekniska nämndens ordförande, Catharina Andersson (S).

Mendez bjöd upp alla barn på scenen för en minnesvärd avslutning.

Relaterade nyheter