25MAJ2018

Ny del av Stories - Vilka rör sig på gator och torg?

De syns på gator och torg, på fritidsgårdar och i butiker: Polisen och kommunanställda, Fryshusetpersonal och fritidsledare – och vuxna som nattvandrar och umgås med ungdomar på sin fritid. Vilka är de? Och vad vill de?

Sharmarke Elmi och Yassir Shafii med Hilala Akkaou, Nourhan Akkaoui och Karina Oliveira vid Broskolan. Foto: Åsa Sjöström

Fredagen den 25 maj publiceras den tredje delen av Stories, en serie längre berättelser om Upplands-Bro.

Häng med till Bro kapell för att träffa Inger som har nattvandrat i 25 år. Titta in hos Anneli på Bro fritidsgård - i en än så länge ganska hård och kal miljö. Grilla tillsammans med kommunens kultur- och fritidschef Hanna Rydstedt. Och hör Peppe Boorodjeni förklara vad Fryshuset egentligen sysslar med i Upplands-Bro.

Fotografen Åsa Sjöström, uppvuxen i Bro, tog med sig journalisten Behrang Behdjou för att träffa och prata med ungdomar och vuxna.

Utdrag ur del 3

”Jag jobbade från nio på morgonen till halv elva på kvällen; jobb, jobb, jobb. Så såg mitt liv ut. Jag var en hård mamma, jag var tvungen, men ibland på helgerna hämtade jag dem på min motorcykel och så åkte vi och fikade i Kalmarsand.”

”Upplands-Bro har börjat anställa folk med andra typer av kompetenser och om ledningen får fortsätta på den här vägen så ser det ljust ut för Bro. Men det är ju valår så vad som helst kan hända, det gäller att vara uthållig oavsett politisk majoritet.”

”Där jag växte upp såg jag många människor det gick åt helvete för och jag vill bidra, förändra livet för andra. Det finns goda krafter och jag vill att Bro ska bli en modell för hur man jobbar i andra områden.”

Om Stories

Stories är en serie berättelser från Upplands-Bro kommun där du möter människor som jobbar, lever och engagerar sig i kommunen. Med Stories vill vi uppmuntra till samtal och lyfta fram olika röster och tankar om frågor som rör kommunen.

Sammanlagt kommer vi att publicera fem berättelser i Stories. Vårens berättelser handlar om Bro. De tidigare två delarna publicerades den 29 april och den 11 maj 2018.

Läs tredje delen av Stories: Vilka rör sig på gator och torg?

Relaterade nyheter