20SEP2017

Grattis Emil Spanos – en av Sveriges absolut bästa förskolekockar!

Nu är det avgjort. På Norrboda förskola arbetar en av Sveriges i särklass bästa förskolekockar. Emil Spanos kom tvåa i den prestigefyllda tävlingen Årets Kock, White Guide Junior. Utöver det knep han bronspengen i kategorin Årets förskolekök. White Guide Juniors syfte är att ”bidra till att höja kvaliteten på den offentliga gastronomin genom att lyfta och sprida goda exempel från skolmatsverige”. 

Emil Spanos

Emil Spanos Foto: Privat

Stort grattis Emil!
Tack! Jag är otroligt glad och stolt över att jag fick silver i årets förskolekock och brons i årets förskolekök på White Guide Junior.

Vilken är den främsta anledningen till att du placerade dig så högt, tror du?
Jag tror att jag hamnade så högt är på grund av att jag serverar en varierande "hotellfrukost”, som jag toppar med allt från amerikanska pannkakor, English breakfast till olika sorters gröt, jag bakar bröd varje dag och även knäckebröd när tiden räcker till.

Hur ser dina tankar och visioner kring mat och hållbarhet ut?
Jag tänker långsiktig i miljöfrågor och kring en mer hållbar planet. Jag jobbar väldigt hårt med att hålla ner matsvinnet och tar hand om biprodukterna som till exempel morotskalen, vassle från färskosten och använder till andra saker. Dessutom har jag en deal med leverantörerna om att få köpa produkter som börjar närma sig utgångsdatumet till lägre pris samt att jag har satsat på en ordentlig salladsbuffé som är säsongsbaserad så barnen får möjligheten att äta mera grönt.

Tips:
Du kan följa Emil Spanos på Instagram @forskolekocken

Relaterade nyheter

• 23 OKT 2017
    Miljögifter sprids från vardagsprodukter såsom leksaker, möbler, golv och kläder. Barn i förskoleverksamhet är särskilt känsliga då de vistas lång tid i den miljön. Därför har Upplands-Bro kommun under flera år arbetet för att skapa...
  • 19 OKT 2017
    Den 24 oktober är det halv studiedag på vuxenutbildningen - alltså inga lektioner på eftermiddagen, men förmidags- och kvällslektionerna hålls som vanligt.
  • 11 OKT 2017
    Vi har platser kvar till kurser inom Vuxenutbildningen som startar den 16 oktober. Webbansökan är öppen för sena ansökningar och det är först till kvar som gäller.