23AUG2017

Volontärer – ett frivilliguppdrag som gör skillnad

Strax över 30 personer i Upplands-Bro kommun har ett alldeles särskilt uppdrag. De har själva valt att engagera sig för att göra sina medmänniskors vardag lite bättre. De har valt att vara volontärer.

Volontärsamordnare Maryam Kormi Nouri och volontärerna Inga-Lena och Anna-Britta. Foto: Anna Malm Kelfve

Volontäruppdraget ser lite olika ut, beroende på vad volontären själv väljer att inrikta sig mot. Exempelvis kan man ägna sig åt högläsning på äldreboenden, leda språkcaféer för personer med invandrarbakgrund, vara ledare för en sygrupp, arrangera bingo eller demenscafé, läxläsning, ledsaga äldre personer till läkarbesök, gå på promenad med hund eller besöka äldre i hemmet för en pratstund.

Vi har träffat Anna-Britta, Inga-Lena och Aina som alla engagerat sig som volontärer under ungefär fyra år. Anna-Britta och Inga-Lena besöker varje vecka varsitt äldreboende där de under en timma ägnar sig åt högläsning, småprat och diktläsning med de äldre. Aina har valt att engagera sig inom två olika volontärområden. Hon leder både en sygrupp för kvinnor med invandrarbakgrund och ett språkcafé där människor med olika modersmål träffas och lär sig svenska genom att diskutera olika teman.

– Jag hade en bekant som var volontär. Jag tyckte att det verkade intressant så jag startade en sygrupp för kvinnor med invandrarbakgrund. Det är en fantastisk känsla att se kvinnorna sy gardiner, kläder, kuddar och överkast. Ofta tar de bilder på de färdiga alstren när de kommit hem och skickar bilderna till mig. För mig är det roligt att få en inblick i andra kulturer och religioner. Men framför allt är det väldigt glädjande att se kvinnorna utveckla band och skapa vänskapsrelationer sinsemellan.

Volontärsamordnaren Maryam Kormi Nouri berättar att det finns ett väl utvecklat samarbete med biblioteket som ger tips och råd om böcker som lämpar sig väl för högläsning på äldreboenden.

– Innan sommaren läste vi Glasfåglarna av Elsie Johansson som högläsningsbok, berättar Inga-Lena. För mig var biblioteket inkörsporten till volontäruppdraget i och med att jag deltog i en läsecirkel där. Att ägna sig åt högläsning på ett äldreboende är ett väldigt roligt och givande uppdrag. Att, när jag kommer till äldreboendet, få kommentaren ”Åh, är det onsdag idag” av en glad och förväntansfull person värmer hjärtat. Jag känner verkligen att jag göra något som ger en liten guldkant till andra.

Även Anna-Britta delar denna erfarenhet:
– De äldre blir glada när jag kommer, jag känner verkligen att besöket är uppskattat. Att bibliotekarierna kan ge tips på passande böcker är värdefullt. Jag brukar lägga upp den timme jag besöker äldreboendet med att läsa 30-45 minuter och därefter läsa en dikt. En av kvinnorna på äldreboendet skriver egna dikter och hon brukar ofta läsa upp något för oss. Det känns väldigt bra att se att de äldre blir glada över besöket.

Språkcaféet hålls en gång i veckan, på tisdagar. Inför varje tillfälle tänker Aina ut ett tema som dagens samtal ska spinna kring. Det kan handla om julen, det persiska nyåret eller de nya sedlarna och mynten. Alla samtal sker på svenska, vilket är det språk som enar gruppen. Antalet deltagare varierar från gång till gång, ibland kommer en enda person, ibland är närmare tio personer på plats. Många av deltagarna går på SFI (svenska för invandrare) och kombinationen studier och praktiskt pratande utvecklar deltagarnas förmåga att kommunicera på svenska.

Anna-Britta, Inga-Lena och Aina uppmanar fler att ta chansen att bli volontärer. Uppdraget kan vara krävande, men är också mycket givande. Att göra en insats och därigenom ge andra människor möjlighet till en lite extra guldkant värmer själen.

Varje månad träffas alla volontärer och utbyter erfarenheter och idéer. Är du intresserad av att bli volontär? Varmt välkommen på en volontärträff!

Datum: 22/8, 19/9, 17/10, 21/11 och 19/12
Tid: 17.00 - 18.30
Plats: ”Snickeriet”, Torget 4, Kungsängen

Vill du veta mer är du varmt välkommen att ringa Kontaktcenter på telefonnummer 08-581 690 och fråga efter volontärsamordnare Maryam Kormi Nouri.

Relaterade nyheter

• 19 SEP 2017
    Nu kan du logga in i webbansökan för att se ditt antagningsbesked för kurser/yrkesutbildningar på annan ort! Du kan se din status i webbansökan under 'min studieplan'.
  • 14 SEP 2017
    Hipp, hipp, hurra! I år firar Finland 100 år av självständighet. Kommunen firar jubileet genom att arrangera massor av kulturevenemang. Jukka Salo och Armi Ruuskanen tillhör arbetsgruppen som, tillsammans med kommunen, jobbat med att...
  • 14 SEP 2017
    Varje år delar kommunen ut priset Årets Upplands-Broare för att uppmärksamma personer som på olika sätt gjort en insats som goda förebilder i kommunen. Årets pris går till veterinärerna Agnes Lenart och Hubert Nowakowski, som sedan...