5JUN2017

Fest när nya medborgare firades

Stämningen var på topp när Upplands-Brobor med nytt svenskt medborgarskap firades i lördags den 3 juni. Över 40 inbjudna, däribland både familj, vänner och kommunens representanter, hade samlats på Café Nyfiket i Brohuset för att delta i den traditionsenliga medborgarskapsceremonin.

Det rådde feststämning på Café Nyfiket i Brohuset. Foto: Martin Vind Zettersten

Gästerna hälsades välkomna av kommunstyrelsens ordförande Camilla Janson (S), kommunfullmäktiges förste vice ordförande Jan-Erik Björk (KD) samt oppositionsråd Fredrik Kjos (M). En aptitretande sommarbuffé hade dukats upp och Hasse och Bernts orkester bjöd på örongodis ur det svenska visarvet. Vid ett tillfälle stämde samtliga deltagare upp i den svenska nationalsången.

Samtliga nya medborgare fick motta ett diplom och en gåva från Upplands-Bro kommun. I sitt tal poängterade Camilla Janson att de inte är gäster i Sverige, utan att Sverige tillhör dem. Hon talade om vikten av fria val och yttrandefrihet – värden som vi ser som självklara men också måste hjälpas åt att försvara.

– Vi måste tillsammans varje dag värna vårt lands demokrati, sa hon och uppmuntrade alla att ta ansvaret på allvar.

Glada över sitt medborgarskap

De nya medborgarna var påtagligt glada över arrangemanget. Lidia Oshlyansky, som immigrerat från USA, tyckte att det var en vänlig gest från kommunens sida.

– Det var verkligen fint. Det var verkligen rörande och speciellt, sa hon.

Jose Mvumbi, från Kongo-Kinshasa, hyllade Sverige som ett bra land som respekterar mänskliga rättigheter. 

– Jag är så glad att få medborgarskap för att jag känner mig fri, sa hon.

En smak av Upplands-Bro

Gästerna bjöds även på kommunens visionsbakelse och kontaktcenterchefen Susanne Schenström, som skapat bakverket, förklarade symboliken bakom ingredienserna. Mandelmassan står för värme och engagemang, limen och citronen för nytänk och framtidstro och lakritsen i marängen för att vi vågar ta modiga beslut.

– Och björnbären, som jag plockade i trädgården, för all den fina natur som vi har i vår kommun, berättade hon.

Kommundirektör Maria Johansson deltog i festligheterna. Foto: Martin Zettersten

Relaterade nyheter

• 23 NOV 2017
    Den 22 november behandlades slutgiltigt budgeten för 2018 i Upplands-bro kommun. Enligt den styrande koalitionens (S, MP, C, KD) budget tillskjuts nämnderna totalt 96,3 miljoner kronor i ytterligare budgetmedel. Det motsvarar en ökning...
  • 17 NOV 2017
    Soma Arenander och Anna Björklund - så heter medarbetarna i Upplands-Bro kommun som är nominerade till priserna Årets karriär och Årets nytänkare på Framtidsgalan. Soma har gjort raketkarriär och har inom loppet av 1,5 år gått från...
  • 15 NOV 2017
    Hur ser brottsstatistiken ut i Upplands-Bro? Vilka brott ökar och vilka brott minskar i kommunen? Nu finns brottsstatistik för årets mätperiod, tillgänglig att läsa på kommunens webbplats. Statistiken som kommunen använder är insamlad...