16MAJ2017

F.d. polis diskuterar demokrati med elever från Afghanistan

Mustafa Panshiri, tidigare polis, besöker kommuner runt om i landet för att föreläsa om hur det är att vara ny i Sverige. På måndagen hade turen kommit till Upplands-Bro gymnasium, där han mötte elever från hemlandet Afghanistan. Som utgångpunkt har han sin egen resa från utanförskap till att arbeta som polis i Linköping.

Mustafa Panshiri (i mitten) med elever från språkintroduktionen på Upplands-Bro gymnasium. (Foto: Martin Zettersten)

Mustafa Panshiri (i mitten) med elever från språkintroduktionen på Upplands-Bro gymnasium. (Foto: Martin Zettersten)

Redan innan föreläsningen är stämningen i korridoren god.

– Polisen i Sverige är bra. Inte som i mitt hemland, säger en av eleverna på väg in till föreläsningssalen.

Det som gör Mustafas besök speciella är att han kan prata med de afghanska ungdomarna på deras eget språk: dari.

– Jag ser ut som ungdomarna och talar samma språk. Det brukar vara uppskattat, säger han. 

I deras hemland är förtroendet för just polisen inte särskilt stort, menar Mustafa Panshiri. När han själv kom till Sverige visste han inte vad demokrati var, och det samma gäller många nyanlända ungdomar i dag. För att förstå dem måste vi utgå från att det är vi här i Sverige som är konstiga.

– Som att vi inte mutar polisen och kommer i tid. Allt som är självklart för oss är inte självklart för andra.

När han berättar om hur det fungerar i ett demokratiskt, sekulariserat land som Sverige blir den första reaktionen ofta: Det där är konstigt! Men när han förklarar vidare slutar det ofta med en aha-upplevelse hos eleverna.

– Jag går igenom allt som var konstigt för mig när jag själv kom till Sverige.

Mustafa Panshiri tycker att det är viktigt att man når ut till framför allt unga människor.

– De är i en fas i livet då de är nyfikna och mottagbara, förklarar han.

Och att han nått fram verkar uppenbart när föreläsningen är över. Eleverna kommer med positiva kommentarer.

– Jag lärde mig mycket nytt, om till exempel yttrandefrihet, att vi får säga vad vi tycker utan att bli straffade, konstaterar en elev.

– Det är det bästa som hänt sedan jag kom till Sverige, berättar en annan.

Många händer i luften – Mustafa Panshiri har snabbt väckt elevernas intresse. (Foto: Martin Zettersten)

Många händer i luften – Mustafa Panshiri har snabbt väckt elevernas intresse. (Foto: Martin Zettersten)

Relaterade nyheter

• 23 NOV 2017
    Den 22 november behandlades slutgiltigt budgeten för 2018 i Upplands-bro kommun. Enligt den styrande koalitionens (S, MP, C, KD) budget tillskjuts nämnderna totalt 96,3 miljoner kronor i ytterligare budgetmedel. Det motsvarar en ökning...
  • 17 NOV 2017
    Soma Arenander och Anna Björklund - så heter medarbetarna i Upplands-Bro kommun som är nominerade till priserna Årets karriär och Årets nytänkare på Framtidsgalan. Soma har gjort raketkarriär och har inom loppet av 1,5 år gått från...
  • 15 NOV 2017
    Hur ser brottsstatistiken ut i Upplands-Bro? Vilka brott ökar och vilka brott minskar i kommunen? Nu finns brottsstatistik för årets mätperiod, tillgänglig att läsa på kommunens webbplats. Statistiken som kommunen använder är insamlad...