20JAN2017

Välbesökt när Min dröm invigdes i Konsthallen

Min dröm är en fotoutställning om yrkesdrömmar och om att få ta plats i samhället. Vid lunchtid på torsdagen invigdes den av Camilla Janson (S), Kommunstyrelsens ordförande.

Foto: Ulf Rask

Under hösten har Arbetsmarknadsenhetens daglig verksamhet jobbat med ett projekt, Min dröm. I projektet har de fått välja sitt drömyrke för att därefter bli fotograferade i yrkesrollen. Totalt 16 drömmar har dokumenterats och de har handlat om allt från modebloggerska, militär och kommundirektör till modeguru, modell och sångerska. De 16 fotografierna ställs nu ut i Konsthallen i Kulturhuset och vid lunchtid på torsdagen invigdes utställningen av Camilla Janson (S), Kommunstyrelsens ordförande.

– Tack för att ni delar med er av era drömmar, sa hon bland annat till modellerna som fanns på plats under invigningen.

Invigningen var välbesökt och glädjen bland dem som fotograferats och nu fick se sina bilder i Konsthallen gick inte att ta miste på.

Helena Karlsson, kultur/estetiskt ansvarig på Daglig verksamhet, var den som drog igång projektet.

– Vi vill visa att det finns plats för alla här i Upplands-Bro, vi är ju kommunen som ger plats och det är fint att kunna visa det. Alla människor har drömmar, oavsett vem man är eller vad man har för förutsättningar.

Inspirationen till projektet  fick Helena från Fotografiskas utställning, Ikoner. Att det blev just yrkesdrömmar som projektet fokuserar på handlar om att Daglig verksamhet tillhör Kommunledningskontorets Arbetsmarknadsenhet.

Marcela Lobos, från Daglig verksamhets mediaverkstad, har drivit projektet tillsammans med Helena Karlsson. Caroline Falkengren på Kommunikationsstaben har dokumenterat. Samtliga fotografier är tagna i Upplands-Bro, på konferensgårdar, hos företagare och hemma hos privatpersoner.

– Det var oerhört roligt att jobba med Min dröm, vi fick träffa så många underbara människor som har öppnat sina arbetsplatser och hem för fotograferingen, konstaterar Helena Karlsson.

Utställningen pågår till den 29 januari.

Här berättar Caroline Falkengren, som fotograferat, om det drömprojekt hon fick vara med om.

Klicka för att se filmen från invigningen!

Relaterade nyheter

• 23 OKT 2017
    Under vecka 42-44 visas utställningen Kvinnor och barn på hemmafronten, i kommunhuset i Kungsängen. Utställningen är en del av Finland 100-projektet – ett projekt som uppmärksammar Finlands 100-årsjubileum i år, med kulturaktiviteter...
  • 20 OKT 2017
    Nu finns årets höstlovsprogram att hämta i Brohuset, Kulturhuset och kommunhuset. Du kan även ladda ned programmet digitalt. Programmet är fullt med aktiviteter för lediga barn och unga.
  • 14 SEP 2017
    Hipp, hipp, hurra! I år firar Finland 100 år av självständighet. Kommunen firar jubileet genom att arrangera massor av kulturevenemang. Jukka Salo och Armi Ruuskanen tillhör arbetsgruppen som, tillsammans med kommunen, jobbat med att...