Tilltala läsaren direkt och skriv enkelt

I alla texter där det går ska du tilltala läsaren direkt. Det gäller särskilt när du uppmanar läsaren att göra något. Att använda direkt tilltal är i stort sett praxis på alla professionella webbplatser i dag.

Skriv till exempel: Du kan ansluta din fastighet till det kommunala vatten- och avloppsnätet inom kommunens VA-verksamhetsområde.

Var öppen och rak

Dina läsare är tänkande intelligenta människor. Var tydligt och enkel, och tänk på att kommunicera i ögonhöjd med dina läsare. Försök inte försköna med floskler och abstrakta ord, utan var konkret och enkel.

Skriv aktiva verb

Aktiva verb är egentligen normalformen i ett ledigt språk. Men av någon anledning lockas många skribenter att skriva verben i passiv form. Passiva verb är extremt överanvända i förvaltningsspråket, och den i särklass största begriplighetsfällan. De gör att en text kan ”avfolkas” så att det blir svårt att se vem som agerar och vem som förväntas göra vad.

Du känner igen ett passivt verb på att det slutar på S.

Passiv konstruktion
Den senaste attitydundersökningen gjordes hösten 2016.

Jämför med meningen med aktivt verb nedan.

Aktiva verb
Kommunen gjorde sin senaste attitydundersökning hösten 2016.

Skriv enkelt och tydligt med begripliga ord och meningar

Använd konkreta ord. De abstrakta orden försvårar och saktar ner läsningen. De tar längre tid att för hjärnan att avkoda och oftast har de också en generellare betydelse. Så om du menar ett träd, så skriv inte vegetationsenhet.

Krångla inte till meningsbyggnaden - skriv som om du på ett enkelt sätt berättade för någon ur den tänkta målgruppen.

Text för lättläst (radera textmodulen om sidan inte ska ha lättläst)