Upplands-Bro kommun hjälper dem som bor i Upplands-Bro
att ta hand om hushållsavfallet.
Men allt får inte slängas i soppåsen.
Många sopor ska du sortera och lämna in på en återvinningsstation.
Det här ska du lämna till återvinningsstationen:
• Tidningar
• Plastförpackningar
• Glasförpackningar
• Pappersförpackningar
• Metallförpackningar
Återvinningsstationer finns på många ställen.
De ligger ofta bredvid stora mataffärer.
En del saker är så farliga att de måste lämnas till en kretsloppscentral.
De kallas farligt avfall.
Farligt avfall är till exempel batterier och målarfärg.
Det finns två kretsloppscentraler i Upplands-Bro:
• Brunna som ligger i Brunna
• Skällsta som ligger i Bro.
hushållsavfall -et = sådant som vi slänger hemma, till exempel matrester
återvinningsstation -en -er = en plats där människor får lämna sådana förpackningar som ska samlas in och bli nytt papper, glas, plast och metall
kretsloppscentral -en —er = en plats där människor får lämna sopor som är farliga för miljön
Sidan uppdaterad: 2010-05-07 Sidansvarig: Caroline Rask